Naukowcy z Northwestern Polytechnical University zbudowali system wysokoenergetycznego, laserowego zasilania dronów. Bezzałogowce mogą w ten sposób pozostawać w powietrzu znacznie dłużej.
Chiny inwestują w innowacje
Chiny mocno starają się, by wyprzedzić inne supermocarstwa pod względem tempa rozwoju i opracowywania innowacyjnych technologii. Nieustannie trwa tam wyścig o zbudowanie wydajnego reaktora termojądrowego, wydajniejszej sieci komunikacyjnej, wydajniejszych elektrownii czy bardziej zaawansowanych placówek badawczych. Nowo opracowana technologia zasilania ma natomiast pozwolić chińskim bezzałogowcom na loty bez przystanków na ładowanie.
Zespół naukowców z Uniwersytetu Northwestern Polytechnical w mieście Xi’an w prowincji Shaanxi, jednej z najlepszych i najważniejszych placówek edukacyjnych i badawczych w Chinach, opracował system zasilania statków powietrznych w oparciu o wysokoenergetyczny promień światła. Wg. raportu, opublikowanego w South China Morning Post, badaczom udało się przeprowadzić 2 testy terenowe i jeden test wewnątrz budynku, zarówno w nocy, jak i w dzień.
Drony napędzane laserem mogą latać 24/7
Zespół pracujący nad rozwiązaniem wyposażył drona w moduł konwersji fotoelektrycznej, który przekształca energię świetlną w energię elektryczną. Wiązka lasera o wysokiej energii skoncentrowana na dronie pozwoliła naładować go zdalnie.
Najważniejsze wyniki prac to 24-godzinny inteligentny, wizyjny system śledzenia i autonomiczny moduł uzupełniania energii dalekiego zasięgu.
Zespół NPU
Aby skutecznie ładować drona niezbędne było opracowanie metody śledzenia go w trakcie lotu. Opracowano algorytm śledzący, skuteczny w różnych warunkach oświetleniowych i pogodowych. Wykorzystano również technologię adaptacyjnego kształtowania wiązki, która umożliwiła dostosowanie intensywności lasera w celu zwiększenia odległości transmisji bezprzewodowej.
Drony zasilane laserowo będą użyteczne np. podczas katastrof, gdzie ciągły lot zaoszczędzi mnóstwo cennego czasu. Bezzałogowce znajdą też zastosowanie w takich zadaniach jak kontrola ruchu, patrole bezpieczeństwa, ratownictwo i logistyka bezkontaktowa.
Nieznane są szczegóły dotyczące zasięgu wiązki, kwestii bezpieczeństwa odnośnie strzelania wysokoenergetycznym laserem w otwartych przestrzeniach oraz koszt takiego systemu. Takie rozwiązanie będzie wymagać ogromnej ilości energii, zwłaszcza do utrzymania dużej floty dronów, wymagających wielu wiązek laserowych.