Okulary AR w samochodzie to nowy i interesujący pomysł Facebooka i BMW
(fot. GRI CARS)

Okulary AR w samochodzie to nowy i interesujący pomysł Facebooka i BMW

Według Facebooka, okulary AR mają pomóc kierowcom w poruszaniu się po otoczeniu. Oczywiście imperium Marka Zuckerberga nie ma własnych aut, ale do projektu nad rozwiązaniami dla motoryzacji postanowiło dołączyć BMW.

Rozszerzona rzeczywistość w samochodach to już teraźniejszość

Rozwiązania AR znamy głównie ze smartfonów czy innych, zazwyczaj niewielkich urządzeń. Należy jednak zauważyć, że odpowiednia technologia dostępna jest już w wybranych nowych autach. Tak, producenci samochodów coraz chętniej sięgają po rozszerzoną rzeczywistość.

Mercedes od kilku lat oferuje funkcje AR – na ekranie systemu infotainment wyświetlany jest obraz z przedniej kamerki, na który nakładane są wirtualne obiekty, mające ułatwić odczytanie wskazań z nawigacji. Co więcej, nowy Mercedes klasy S czy chociażby elektryczne Audi Q4 mogą wyświetlać AR na przedniej szybie, tuż przed oczami kierowcy. Z kolei Porsche interesuje się już nawet rzeczywistością mieszaną.

Oczywiście to dopiero początek wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w autach. Niewykluczone, że wkrótce zobaczymy kolejne interesujące projekty, jak najbardziej przyczyniające się do postrzegania współczesnych pojazdów jako „komputerów na kołach”.

Okulary Facebook w autach BMW

Jak wynika z najnowszych informacji, firma Marka Zuckerberga zdecydowała się rozpocząć współpracę z bawarskim producentem samochodów. BMW otrzyma ustaloną, raczej niewielką liczbę okularów Project Aria, które następnie będą testowane w pobliżu kampusu w Mountain View.

Mimo iż Facebook, ogłaszając nową współpracę, stwierdził, że okulary AR mogą ostatecznie pomóc kierowcom w poruszaniu się po otoczeniu, to wspomniane urządzenie Project Aria nie należy traktować w ten sam sposób, jak wiele konkurencyjnych okularów. Nie są one wyposażone w żadną formę wyświetlaczy, które mogłyby służyć do wyświetlania rozszerzonej rzeczywistości.

okulary facebook projekt aria
(fot. Facebook)

Czyli nie chodzi o rozwój AR w samochodach? Owszem, to jest jednym z celów, ale całe przedsięwzięcie jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju i obecnie nie ma planów opracowania komercyjnego produktu, który mógłby już niebawem trafić do klientów. W ramach projektu będą zbierane różne dane za pomocą licznych czujników wbudowanych w okulary.

Zarówno Facebook, jak i BMW, chcą po prostu sprawdzić, w jaki sposób technologia AR może zostać zintegrowana z „pojazdami jutra”. Należy to traktować jako eksperyment, który może położyć podwaliny do wielu różnych rozwiązań z zakresu AR, niekoniecznie ściśle powiązanych z inteligentnymi okularami.

Dowiedzieliśmy się jeszcze, że partnerzy Facebooka mogą liczyć na rozszerzenie obecnie prowadzonych testów okularów Project Aria. Łączna liczba używanych urządzeń ma zostać większona do 3000.