Honda opatentowała nowy system poduszek powietrznych dla motocykli. Wielki, miękki wąż, owinie się wokół motocyklisty w momencie zderzenia.
Jednoślady coraz szybsze – co z bezpieczeństwem?
W motoryzacji, dzięki elektryfikacji, wszelakiego rodzaju pojazdy, w tym również motocykle, mają coraz lepsze parametry. Coraz szybsze, lżejsze, cichsze maszyny z większym zasięgiem na jednym ładowaniu opanowują nasze drogi. Czy jednak za tą poprawą osiągów idzie również poprawa bezpieczeństwa? Japońskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Honda udowadnia, że tak.
Honda ujawniła najnowsze patenty, które mają znacząco poprawić bezpieczeństwo motocyklistów. Inżynierowie Hondy uważają, że pomysł systemów montowanych na motocyklu ma ogromny potencjał. Ich ogromną zaletą jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa kierowcom niezależnie od tego, jaką odzież mają na sobie. Z tego powodu konstruktorzy firmy nadal zgłaszają patenty na nowatorskie sposoby wykonania tego typu systemów.
Według opublikowanych patentów system ma wystrzelić z korpusu motocykla i owijać się wokół tułowia kierowcy, zanim ten dozna urazu z powodu wypadku. Przy pompowaniu system rozpozna, kiedy zostanie w pełni napompowany, następnie odetnie dopływ gazu i uszczelni poduszkę. Na koniec całkowicie odłączy się od motocykla i przylgnie do kierowcy.
Bezpieczne poduszki ochronią Cię podczas wypadku
Patent obejmuje dwie potencjalne lokalizacje dla systemu. Jeden z przodu siedzenia kierowcy, drugi tuż za nim. Jak szybko tego typu poduszka owinie się wokół motocyklisty? Testowane obecnie podobne rozwiązania napełniają się w czasie około 50 sekund.
Tego typu rozwiązanie ma jednak potencjalne minusy. Takie poduszki z hukiem wystrzeliwują pod wpływem dużego ciśnienia potrzebnego, by je ekspresowo napełnić. Taka eksplodująca niespodzianka w kierownicy może zszokować kierowcę, zwłaszcza w chwili wypadku.
Podobnie rzecz ma się z umieszczaniem poduszek za kierowcą – czy z hukiem katapultująca w górę poduszka będzie w 100% bezpieczna? I kolejna kwestia – co z pasażerami? Czy posiadanie pasażera na pokładzie wyłącza system, czy też poduszka powietrzna zadziałałaby w sposób, który wyrzuciłby kogoś z tyłu kierowcy?
O tym wszystkim przekonamy się, dopiero gdy Honda zacznie prowadzić realne testy patentów.