Ładowanie indukcyjne, źródło: Electreon
Ładowanie indukcyjne, źródło: Electreon

Indukcyjne ładowanie samochodów na autostradzie? Niemcy już to robią

Na jednej z niemieckich autostrad planowany jest kilometrowy, dodatkowy odcinek drogi, który zostanie wyposażony w system, pozwalający na bezprzewodowe ładowanie samochodów elektrycznych. Zobacz jak to działa!

Rozwiązanie problematycznego ładowania elektryków?

Jak wiemy, ładowanie elektrycznych pojazdów bywa problematyczne, szczególnie przez wzgląd na długi czas ładowania, ograniczoną liczbę stanowisk, gdzie możliwe jest podpięcie elektryka do prądu, a także potrzebę odnajdywania tego typu stacji w nieznanych lokalizacjach. Z pomocą przychodzi technologia, która umożliwia bezprzewodowe ładowanie samochodu podczas jazdy.

Budowa pasa do ładowania, źródło: Electreon
Budowa pasa do ładowania, źródło: Electreon

Zasada działania bezprzewodowego ładowania indukcyjnego opiera się o montaż miedzianych cewek pod asfaltem na dodatkowym pasie, ulokowanym na poboczu. Dzięki nim możliwy jest przepływ energii, przez zjawisko indukcji, wprost do samochodu. Poza umieszczeniem specjalnych cewek pod powierzchnią drogi, konieczne jest również zainstalowanie jednostki zarządzającej, która pozwala na komunikowanie się ze zbliżającymi się do takiego pasa, pojazdami.

Electreon rozszerza działalność w ładowaniu indukcyjnym

Izraelska firma Electreon opracowała i rozpoczęła projekt o nazwie E|MPOWER. Dzięki tworzonemu systemowi, możliwe będzie odbieranie energii, w trakcie jazdy lub stania, przez auta elektryczne na kilometrowym odcinku bawarskiej autostrady. Wszystko to będzie opierało się o ładowanie indukcyjne.

Electreon wybudował już demonstracyjną drogę elektryczną w Szwecji, której długość sięga 1,6 kilometra. Została zlokalizowana na trasie pomiędzy lotniskiem, a centrum Visby. Tego typu rozwiązanie zostało również wybudowane w mieście Karlsruhe w 2021 roku, dlatego teraz niemieckie firmy pragną rozszerzyć udane rozwiązanie oraz ulepszyć sprawdzone już technologie, zarówno budowlane, jak i ładowania indukcyjnego. Izraelska firma zawarła również umowę na tego typu ładowalne odcinki na terenie USA.

Arena Przyszłości, źródło: Electreon
Arena Przyszłości, źródło: Electreon

Podobne systemy technologiczne ładowania bezprzewodowego były już testowane przez Volvo w Göteborgu. Również producent samochodów Toyota, we współpracy z Uniwersytetem Cornella, opracowywał system ładowania w trakcie jazdy dla wózków widłowych i robotów.

We Włoszech w czerwcu br. zakończyły się także testy na tzw. Arenie Przyszłości, czyli torze służącym do bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych. Pas był testowany przez nowego Fiata 500.