Elektryfikacja transportu prywatnego jest promowana niemal w każdej części świata, a koncerny samochodowe prowadzą swoisty wyścig zbrojeń, by pokonać konkurencję i zdominować rynek. Czy w 2022 roku konsumenci chętniej niż wcześniej wybierali elektryki? Jak sytuacja wyglądała w Europie, a jak w Polsce? Które modele cieszyły się największą popularnością? Pora obejrzeć się przez ramię, by to sprawdzić.
Europejczycy preferują elektryczne SUV-y. Tesla Model Y jest najczęstszym wyborem
Firma badawcza Jato przedstawiła ciekawy raport, w który wskazuje, że na Starym Kontynencie w 2022 roku odnotowano rekordową liczbę rejestracji nowych pojazdów elektrycznych BEV. Łączna liczba zgłoszonych aut wyniosła 1,56 miliona sztuk, co – względem poprzedniego roku – daje 29-procentowy wzrost.
Według analizy, prawie 14 na 100 samochodów jeżdżących po Europie napędzanych jest wyłącznie silnikiem elektrycznym. Pojazdy zasilane bateryjnie to już 60 procent rejestracji wśród wszystkich pojazdów zelektryfikowanych, co oznacza, że w ubiegłym roku elektryki były wybierane chętniej niż auta hybrydowe typu plug-in.
Czym zatem jeżdżą Europejczycy? 2022 rok zdominowała Tesla, zajmując 1. oraz 2. miejsce w tabeli najczęściej rejestrowanych pojazdów. Królem jest Model Y, który przekroczył 137 tysięcy sztuk, notując procentowy wzrost na poziomie +424 proc. względem roku 2021. Model 3 spadł na miejsce drugie, a taka roszada, według badaczy, ma związek ze swoistym boomem na elektryczne SUV-y, który można było zaobserwować w ubiegłych miesiącach.
Zresztą, podobna sytuacja dotknęła markę Volkswagen, gdzie model ID.4, który również jest SUV-em, awansował w 2022 roku na 3. lokatę, czyli tę, którą rok wcześniej okupował ID.3 będący hatchbackiem.
Ten trend widać jeszcze wyraźniej, gdy spojrzymy na wyniki całościowo. Wtedy okaże się, że rejestracja tego typu pojazdów (mowa o SUV-ach – przyp. red.) stanowiła w poprzednim roku ponad połowę całego rynku BEV, bo 51 procent.
Największą niespodzianką, przynajmniej dla mnie, jest wysoka pozycja Fiata 500e. Ten w zestawieniu zajmuje miejsce 4. Według Jato jest to zasługa dużego popytu na ten model w Niemczech i Francji, czyli w krajach, które uważane są za największe rynki zbytu w Europie. Co ciekawe, wersja elektryczna 500-setki stanowiła 37 proc. wszystkich rejestracji tego modelu.
Oto lista 10 najczęściej rejestrowanych aut elektrycznych w 2022 roku (Europa):
Miejsce | Model samochodu | Liczba zarejestrowanych sztuk w 2022 roku | Różnica względem 2021 roku |
1. | Tesla Model Y | 137052 | +424% |
2. | Tesla Model 3 | 91475 | -35% |
3. | Volkswagen ID.4 | 67490 | +23% |
4. | Fiata 500e | 66198 | +49% |
5. | Volkswagen ID.3 | 53015 | -24% |
6. | Skoda Enyaq | 49566 | +12% |
7. | Dacia Spring | 48535 | +76% |
8. | Peugeot e-208 | 46616 | +10% |
9. | Hyundai Kona | 41226 | -4% |
10. | Kia Niro | 38522 | -18% |
Jeżeli przyjrzymy się klasyfikacji ogólnej, zobaczymy, że liderem w 2022 roku wśród koncernów na rynku BEV była Grupa Volkswagen z zarejestrowanymi łącznie 349200 egzemplarzami samochodów i udziałem w rynku na poziomie 22,4 proc. Na drugim miejscu z wynikiem 232018 sztuk znalazła się Tesla, która o włos wyprzedziła francusko-włosko-amerykańskiego Stellantisa (230383 sztuki).
W Polsce jest nieco inaczej, ale również rządzi Tesla. Tyle że Model 3
Polacy także dorzucili swoje trzy grosze, zwiększając liczbę posiadanych aut elektrycznych w 2022 roku. Według dostępnych statystyk, w ubiegłym roku zarejestrowano 11293 nowe auta elektryczne, czyli o 4192 sztuk więcej niż w roku 2021. Nad Wisłą największą popularnością cieszyły się samochody koncernów Tesla i Kia.
Spekuluje się, że wysoki przyrost może być zasługą m.in. dopłat z programu Mój Elektryk. Udział w tym przedsięwzięciu pozwala bowiem uzyskać dofinansowanie w kwocie kilkunastu tysięcy złotych na zakup auta elektrycznego przez osoby prywatne, jaki i przez przedsiębiorców.
Jeżeli chodzi o najchętniej wybierane modele, w pierwszej trójce znajdziemy Teslę Model 3, Forda Mustanga Mach-E oraz Nissana Leaf, co zaskakuje, bo ten w klasyfikacji europejskiej jest dopiero na 18. miejscu. Warto zwrócić uwagę na to, że na polskim podwórku Tesla Model Y ma zdecydowanie mniejsze powodzenie, zajmując dopiero 8. pozycję.
Tabela najpopularniejszych modeli aut elektrycznych w 2022 roku (Polska):
Miejsce | Model samochodu | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2022 roku |
1. | Tesla Model 3 | 761 szt. |
2. | Ford Mustang Mach-E | 745 szt |
3. | Nissan Leaf | 560 szt. |
4. | Kia EV6 | 551 szt. |
5. | Skoda Enyaq iV | 525 szt. |
6. | Kia Niro EV | 434 szt. |
7. | Audi Q4 e-tron | 413 szt. |
8. | Tesla Model Y | 391 szt. |
9. | Peugeot e-208 | 350 szt. |
10. | Dacia Spring | 348 szt. |
Prym w Europie wiodą Skandynawowie, u których pojazdy BEV mają ogromny udział w rynku – w Norwegii jest to aż 79 proc., w Islandii 33,4 proc., a w Szwecji 33 proc. Nieco dalej jest Holandia z wynikiem 23 proc., Dania 21 proc. oraz trzy kraje z 18 procentami, czyli Finlandia, Szwajcaria i Niemcy. Polska okupuje daleką 27/28 lokatę razem z Grecją, osiągając wynik na poziomie 2,7 proc.
Spokojnie, kiedy w 3087 roku z fabryki wyjedzie pierwsza Izera, to wtedy się zacznie. Na razie pozostaje nam cierpliwie czekać i żyć normalnie, po staremu wśród spalin i CO2.