Przyczepa Range Energy (źródło: range.energy)
Przyczepa Range Energy (źródło: range.energy)

Ta elektryczna przyczepa ma zmniejszyć zużycie paliwa

W dzisiejszym świecie ciągłych innowacji technologicznych, branża transportowa stoi przed kolejnym przełomem — elektryfikacją naczep ciężarówek. Nowatorskie rozwiązanie opracowane przez firmę Range Energy ma potencjał do zmniejszenia zużycia paliwa w ciężarówkach o imponujące 36.3%. Jak to możliwe?

Przyczepa elektryczna — efektywność i ekologia

RA-01 to 53-stopowa przyczepa wyposażona w baterię o pojemności 200 kWh i napęd e-axle o napięciu 800 V, zapewniając do 14 000 Nm momentu obrotowego i 350 kW (469 KM) mocy na tylne koła. Innowacyjne rozwiązanie pozwala na współpracę z każdą kabiną ciężarówki, elektryczną lub dieslowską, bez potrzeby modyfikacji.

Jej mechanizm działania opiera się na reagowaniu na obciążenia przyspieszenia oraz hamowania, nałożone przez kabinę ciągnika. Inteligentny zaczep wykrywa je i aktywuje silniki elektryczne, zapewniając natychmiastową i proporcjonalną pomoc w momencie przyspieszania. Regeneracyjne hamowanie również jest aktywowane podczas hamowania kabiny, dzięki czemu zwiększa się efektywność paliwowa.

W testach ekonomiczności przeprowadzonych przez Mesilla Valley Transportation Solutions, Range zgłosił imponujący wzrost o 3,25 mpg (72,4 L/100km), co stanowi zysk efektywności na poziomie 36,9% w porównaniu do standardowego zużycia paliwa w ciężarówkach. Na dalszym etapie firma zakłada poprawę efektywności o 40% na dystansie 321 km, z jeszcze większymi korzyściami w specyficznych warunkach jazdy. Takie osiągi otwierają nowe perspektywy dla przemysłu transportowego, zwłaszcza w kontekście dążenia do redukcji emisji dwutlenku węgla.

Przyczepa RA-01 może być ładowana na końcu podróży, zajmując 10,5 godziny przy połączeniu AC lub zaledwie 45 minut przy użyciu szybkiej ładowarki DC o mocy 350 kW. Oprócz oszczędności paliwa, kierowcy doceniają lekkość przyczepy i jej funkcje bezpieczeństwa. Co więcej, zastosowano tu także „tryb wózka sklepowego”, pozwalając na ręczne przemieszczanie jej przez jedną osobę, z pomocą silnika elektrycznego.

Wizja przyszłości

Firma planuje wdrożyć tę innowację u klientów w nadchodzącym roku, rozpoczynając produkcję na dużą skalę pod koniec 2024 roku. Przyczepę można będzie zobaczyć na drogach prawdopodobnie już na początku 2025 roku. Range bada również integrację z innymi systemami sterowania, co potencjalnie umożliwi zdalne lub autonomiczne przemieszczanie się w ramach operacji logistycznych.

Chociaż cena przyczep nie została ujawniona, potencjał znaczących oszczędności paliwowych sugeruje atrakcyjną propozycję biznesową. Na pewno będzie to znaczący krok w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości w branży transportowej.