H2Fly przygotowuje się do pionierskich testów w locie z ciekłym wodorem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samolot HY4 będzie pierwszym na świecie załogowym samolotem tego typu.
W przestworza na wodorze i elektryce
Globalna roczna emisja CO2, pochodząca z transportu lotniczego, wynosi około miliarda ton. International Air Transport Association szacuje, że to ok. 2,3-2,5%. rocznej, globalnej antropogenicznej emisji CO2. Inżynierowie mają więc o co walczyć w kwestii zmniejszania wpływu człowieka na klimat, opracowując bardziej wydajne i ekologiczne źródła zasilania dla lotnictwa. Najbardziej obiecujące wydają się być rozwiązania oparte o silniki elektryczne oraz hybrydy elektryczno-wodorowe. Specjaliście nie ustają jednak w wysiłkach i testują również inne napędy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, H2FLY jeszcze w tym roku wyniesie w przestworza swój samolot o napędzie w pełni wodorowym.
Wagowo wodór przenosi około 3 razy więcej energii niż dzisiejsze paliwa płynne. Ale nawet po kriogenicznym schłodzeniu do postaci cieczy zajmuje dużo miejsca – około 4 razy więcej niż paliwo do silników odrzutowych. Jest lekki, ale nieporęczny – aby utrzymać go w postaci ciekłej konieczne jest schłodzenie do temperatury poniżej -253° C.
H2Fly ze Stuttgartu pracuje jednak nad ekonomicznymi metodami wykorzystania go jako paliwo dla swoich samolotów. Pierwsze załogowe loty firma przeprowadziła już w 2009 roku. Dziś, z pomocą nowego systemu do przechowywania paliwa, firma ma nadzieję zrewolucjonizować branżę lotniczą.
Samoloty na problematyczny ciekły wodór? To możliwe
Firma kilka dni temu pomyślne zakończyła naziemne testy napełniania paliwem. H2FLY przeprowadziła także rozszerzone testy wibracji i szczelności zbiornika kriogenicznego, który znajduje się w lewym kadłubie, dobrze odizolowany od pilota w prawym.
Udane testy napełniania na ziemi to kolejny kamień milowy w naszych dążeniach do podwojenia zasięgu naszych samolotów HY4. To kluczowy krok dla naszej nadchodzącej kampanii testów lotniczych tego lata, która zademonstruje użyteczność ciekłego wodoru jako paliwa do lotów średnio- i długodystansowych
prof. dr Josef Kallo, współzałożyciel i dyrektor generalny H2FLY
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – HY4 zostanie pierwszym na świecie załogowym samolotem pasażerskim na ciekły wodór.