Samolot wodorowy HY4 (Źródło: https://www.h2fly.de/)
Samolot wodorowy HY4 (Źródło: https://www.h2fly.de/)

Samolot na ciekły wodór poleci już tego lata

H2Fly przygotowuje się do pionierskich testów w locie z ciekłym wodorem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samolot HY4 będzie pierwszym na świecie załogowym samolotem tego typu.

W przestworza na wodorze i elektryce

Globalna roczna emisja CO2, pochodząca z transportu lotniczego, wynosi około miliarda ton. International Air Transport Association szacuje, że to ok. 2,3-2,5%. rocznej, globalnej antropogenicznej emisji CO2. Inżynierowie mają więc o co walczyć w kwestii zmniejszania wpływu człowieka na klimat, opracowując bardziej wydajne i ekologiczne źródła zasilania dla lotnictwa. Najbardziej obiecujące wydają się być rozwiązania oparte o silniki elektryczne oraz hybrydy elektryczno-wodorowe. Specjaliście nie ustają jednak w wysiłkach i testują również inne napędy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, H2FLY jeszcze w tym roku wyniesie w przestworza swój samolot o napędzie w pełni wodorowym.

Wagowo wodór przenosi około 3 razy więcej energii niż dzisiejsze paliwa płynne. Ale nawet po kriogenicznym schłodzeniu do postaci cieczy zajmuje dużo miejsca – około 4 razy więcej niż paliwo do silników odrzutowych. Jest lekki, ale nieporęczny – aby utrzymać go w postaci ciekłej konieczne jest schłodzenie do temperatury poniżej -253° C.

H2Fly ze Stuttgartu pracuje jednak nad ekonomicznymi metodami wykorzystania go jako paliwo dla swoich samolotów. Pierwsze załogowe loty firma przeprowadziła już w 2009 roku. Dziś, z pomocą nowego systemu do przechowywania paliwa, firma ma nadzieję zrewolucjonizować branżę lotniczą.

Samolot wodorowy HY4  (Źródło: https://www.h2fly.de/)
Samolot wodorowy HY4 (Źródło: https://www.h2fly.de/)

Samoloty na problematyczny ciekły wodór? To możliwe

Firma kilka dni temu pomyślne zakończyła naziemne testy napełniania paliwem. H2FLY przeprowadziła także rozszerzone testy wibracji i szczelności zbiornika kriogenicznego, który znajduje się w lewym kadłubie, dobrze odizolowany od pilota w prawym.

Udane testy napełniania na ziemi to kolejny kamień milowy w naszych dążeniach do podwojenia zasięgu naszych samolotów HY4. To kluczowy krok dla naszej nadchodzącej kampanii testów lotniczych tego lata, która zademonstruje użyteczność ciekłego wodoru jako paliwa do lotów średnio- i długodystansowych

prof. dr Josef Kallo, współzałożyciel i dyrektor generalny H2FLY

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – HY4 zostanie pierwszym na świecie załogowym samolotem pasażerskim na ciekły wodór.