Biuro Reklamy TVN Media dodało do swojego portfolio rewolucyjną możliwość, jaką jest personalizacja reklam telewizyjnych. Jako pierwsi w Polsce oferują wyświetlanie alternatywnych bloków reklamowych, dopasowanych do indywidualnych preferencji widza. Technologia ta nosi nazwę Addressable TV.
Czy to koniec nudnych reklam?
– Rozwiązanie telewizji adresowalnej wykorzystuje możliwości nowoczesnych, podłączonych do Internetu odbiorników telewizyjnych, w zakresie emisji pełnoekranowych reklam wideo drogą digitalową. Polega to na nałożeniu na tradycyjne bloki reklamowe emitowane w liniowej TV alternatywnych bloków, zawierających spersonalizowany zestaw reklam, dostosowany do indywidualnych cech użytkownika, które dostarczane są drogą internetową i nakładają się na blok liniowy w idealnej synchronizacji czasowej, niezauważalnej dla widza.
– tłumaczy na swojej stronie TVN Media
To jedna z pierwszych tego typu możliwości na świecie, dająca reklamodawcom szereg profitów związanych zarówno z zasięgiem tradycyjnej telewizji, jak i dopasowaniem reklam pod odbiorcę, znanym z kampanii internetowych. Addressable TV wprowadza także mierzalność efektów kampanii.
Telewizja adresowalna pozwala na selekcjonowanie i prowadzenie działań na określonej grupie odbiorców. Ci otrzymują spersonalizowane komunikaty reklamowe, które różnią się od reklam ogólnopolskich, emitowanych w tym samym czasie, a nawet w tym samym bloku reklamowym.
– Idea Addressable TV narodziła się jako odpowiedź na konkretne potrzeby marketerów – dążyliśmy do odzwierciedlenia w naszej ofercie ich oczekiwań w zakresie sposobu planowania i optymalizacji nowoczesnej komunikacji marketingowej. Temat telewizji adresowalnej jest obecnie szeroko dyskutowany na świecie, ale niewiele jest rynków, na których te rozwiązania są dostępne komercyjnie.
– podkreśla Piotr Tyborowicz, dyrektor Biura Reklamy TVN Media i członek zarządu TVN Warner Bros. Discovery
Oferta Addressable TV obejmuje dwa warianty produktu: Copy Splitting oraz Addressable Ads. Sama personalizacja reklam polega na zdefiniowaniu i wykorzystaniu informacji o użytkowniku, które będą określane na podstawie kryteriów, takich jak: dane geolokalizacyjne (wielkość miasta), dane demograficzne (przedział wiekowy, płeć), szacunkowy poziom zamożności gospodarstwa domowego oraz kategoria działalności gospodarczej (możliwość dotarcia z reklamą do klienta prowadzącego dany typ działalności).
Naziemna telewizja cyfrowa jako pierwsza
Na pierwszym etapie projektu wdrożono do oferty telewizory, które są w zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej. Muszą mieć aktywną technologią HbbTV, która umożliwia emisję zestawu adresowalnych reklam dla 3 popularnych kanałów: TVN, TVN7 oraz TTV. TVN Media zapowiada, że następny krok to dodanie urządzeń TV podłączonych do Internetu, z aktywną aplikacją player.tv, a także telewizorów smartTV dostępnych w środowisku kablowo-satelitarnym.
Addressable TV była już testowana na innych rynkach, takich jak Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. W tym drugim przypadku sprawiła, że 48 proc. brytyjskich widzów rzadziej przełączała się w trakcie bloku reklamowego między kanałami, 35 proc. bardziej angażowało się w oglądanie treści reklamowych, a 10 proc. oceniało je jako lepsze.
Czy Polacy przyjmą te innowację z takim samym entuzjazmem, co Brytyjczycy?