Airbus wykonał duży krok w stronę w pełni autonomicznych dronów – model DT-25 pomyślnie przeszedł pierwszy test tankowania w powietrzu.
Siły obrony inwestują w autonomiczne drony
Czy pole bitwy przyszłości należy do autonomicznych pojazdów i dronów? Nie do końca, na pewno będą jednak stanowić ważny element sił obronnych, zwłaszcza rozwiniętych krajów. Nic więc dziwnego, że w tych dziedzinach inwestowane są inżynieryjne talenty i grube miliony dolarów. Efekt? Coraz więcej i więcej sukcesów podczas testów tego typu technologii. To już nie pytanie czy, a kiedy taka broń wejdzie do codziennego arsenału. Nie tak dawno opisywany przez nas autonomiczny DT-25 Airbusa zaliczył właśnie kolejny ważny test.
Airbus ogłosił, że pomyślnie zakończył rundę testów z wykorzystaniem platformy testowej A310 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) do samodzielnego kierowania i sterowania dronami DT-25. Testy, które odbyły się w bazie lotniczej Getafe w Hiszpanii, trwały prawie 12 godzin i wykazały, że tankowiec wykorzystał autonomiczne zdolności do kierowania ośmioma dronami. Testy były więc pomyślnym krokiem w kierunku osiągnięcia w pełni autonomicznego tankowania.
Podczas testów bezzałogowi odbiorcy zostali skierowani na minimalną odległość 45 metrów od tankowca. Trzy cegiełki technologiczne, na których opiera się system – dokładna nawigacja, komunikacja podczas lotu i algorytmy sterowania współpracującego – zostały pomyślnie wdrożone podczas testów. Dzięki nim możliwe było ustalenie dokładnej lokalizacji, prędkości i wysokości zarówno tankowca, jak i dronów.
Udany test dużym krokiem dla dronów
Test naprowadzania i kontroli to duży krok w kierunku długoterminowego celu, jakim jest autonomiczne tankowanie od początku do końca. Druga faza testów, która ma się rozpocząć przed końcem 2023 r., obejmie symulacje lotów bezzałogowców w przestrzeni A310, dzięki czemu możliwe będzie dalsze testowanie zdolności tankowca do unikania kolizji.
Celem firmy jest przetestowanie i certyfikacja systemów autonomicznego tankowania przed końcem dekady i komercyjne wprowadzenie rozwiązania do samolotów A330 MRTT.
Musimy przeanalizować wszystkie dane, które zebraliśmy z testów w locie, z różnych kamer, obrazów LiDAR, różnych typów danych GPS, aby ocenić, jak dokładne są i jak dobrze zostały zintegrowane. Kiedy to zrobimy, przejdziemy do kolejnych kroków i zwiększymy poziomy autonomii.
Manuel Barriopedro, HO Autonomous Air to Air Refuelling Demonstrator