Przejazdy kolejowe są miejscem, gdzie bardzo często dochodzi do wypadków. Czy to z nieuwagi kierowcy, czy z braku odpowiedniej widoczności. Niestety, przeważnie kończą się one tragicznie. Czy można zrobić coś, aby ten problem stał się mniejszy? Nokia oraz Schweizer Electronics połączyli siły we wspólnym projekcie, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa przejazdów kolejowych. Wykorzystają do tego sztuczną inteligencję.
Problem bezpieczeństwa przejazdów kolejowych w Unii Europejskiej
Jak pokazują najnowsze statystyki, rocznie w UE dochodzi do mnóstwa wypadków z udziałem kolei. Niestety, liczba ofiar sięga nawet 250. Prawie drugie tyle osób ulega poważnym obrażeniom. Niestety, nawet najlepsze systemy ostrzegawcze można ominąć. Człowiek jest tylko człowiekiem i popełnia błędy.
Nagminnie zdarza się, że szlaban, który powinien być opuszczony, pozostał podniesiony, co skutkowało tragedią na torach. Dlatego też tak ważnym jest, aby maszynista, prowadzący pociąg, był ostrzegany o problemach w czasie rzeczywistym. Czy jest jakiś sposób, aby wdrożyć taki system ostrzegania? Tak, wystarczy tylko polegać na sztucznej inteligencji. Przynajmniej tak twierdzi Nokia.
Jak Nokia poprawi bezpieczeństwo przejazdów kolejowych?
Integrując Nokia Scene Analytics (rozwiązanie do analizy wideo połączone z IoT) z odpowiednią technologią, otrzymujemy system oparty na sztucznej inteligencji. Wykorzystuje on technologie widzenia komputerowego i uczenia maszynowego do monitorowania i analizy sytuacji panującej na przejazdach kolejowych w czasie rzeczywistym. Ma za zadanie wychwycić sytuacje anomalne np. obiekt na torach i wysłać ostrzeżenie. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo przejazdów kolejowych.
Dodatkowo jest wyposażony w pamięć wewnętrzną, na której przechowywane są dane dotyczące zdarzenia oraz obrazy. Dzięki temu, gdy jednak dojdzie do jakiegoś wypadku, będzie możliwa dokładna analiza przyczyn i skutków.
Czy Nokia rozwiąże także problem spóźniających się pociągów?
Niestety, synonimem kolei jest również często brak punktualności. I tu dobra wiadomość, gdyż wdrożenie narzędzia Scene Analytics od Nokii powinno również znacząco wpłynąć na wydajność, minimalizując przestoje oraz opóźnienia. Wszystko to dzięki zdolności maszynowego uczenia się, która skraca czas potrzebny człowiekowi na ręczną aktualizację systemu.
Kiedy to smart rozwiązanie pojawi się w naszych kolejach? Niestety – zapewne nieprędko. Aktualnie wdrażane jest w Szwajcarii.