nst agency (Źródło:nst agency)
nst agency (Źródło:nst agency)

Sztuczna inteligencja w transporcie kontra polskie regulacje

Opublikowany został raport, przygotowany dla polskiego rządu w ramach podgrupy Transportu i Mobilności AI. Sztuczna inteligencja dla mobilności w Polsce leży i kwiczy, ale podgrupa proponuje działania, który ten stan rzeczy zmienią.

Sztuczna inteligencja to przyszłość

Sztuczna inteligencja to przyszłość w praktyczne każdej dziedzinie życia. Na świecie wykorzystują już ją wielkie koncerny samochodowe, software house’y chcą nią zastąpić programistów a w medycynie można mnożyć przykłady, gdzie sztuczna inteligencja się nami zaopiekuje. Wg. portalu Statista, globalne przychody w branży AI wyniosły w 2021 roku prawie 35 miliardów dolarów, a do 2025 liczba ta ma wzrosnąć o 3,5 krotnie.

W Polsce również dostrzega się potencjał sztucznej inteligencji – nawet, jeśli to temat jeszcze mało znany. Powołana na polecenie rządu Grupa Robocza ds. Sztucznej Inteligencji (GRAI) została utworzona z myślą o wskazaniu działań służących zapewnieniu w Polsce odpowiednich warunków dla rozwoju zastosowań AI oraz w prowadzeniu badań naukowych.

Należąca do grupy nst.agency opublikowała właśnie pierwszy raport opisujący, jak się miewa sztuczna inteligencja pod kątem branży transportowej. Z przeprowadzonych badań i wywiadów wysnuto wnioski, że poza pojedynczymi przypadkami – szału nie ma.

Sztuczna inteligencja (Źródło: gov.pl)
Sztuczna inteligencja (Źródło: gov.pl)

W Polsce bardzo powoli do przodu

Według nst.agency większość podmiotów biorących udział w badaniu dopiero snuje wizje wykorzystania AI. Sztuczna inteligencja zazwyczaj znajduje w nich miejsce w pojedynczych procesach, a mało kto myśli o przyjęciu konkretnej strategii integracji AI w systemy i całe łańcuchy procesowe. Automatyzacja i niezależność przestrzeni wspieranych przez AI, gdzie użytkownik byłby całkowicie zbędny, nie pojawia się w żadnych planach ani projektach.

Jednym z głównych powodów wymienianych jako przyczyna tej sytuacji jest brak jasno wytyczonych regulacji prawnych, w których AI miała by operować. Brakuje nam również wyspecjalizowanego personelu, zdolnego do wdrożenia takich rozwiązań.

Grupa badawcza zasugerowała długą listę propozycji, które wdrożone znacząco poprawiły by sytuację branży AI w Polsce, np. utworzenie inkubatorów, pilotażowe programy szkoleniowe czy sugestie przyspieszenia prac legislacyjnych.

Z pełnym raportem możecie zapoznać się tutaj.