Dron T-600 (źrodło: Malloy Aeronautics)
Dron T-600 (źrodło: Malloy Aeronautics)

Elektryczny samolot T-600 na wielonarodowych ćwiczeniach NATO

Elektrycznie napędzany bezzałogowy samolot demonstracyjny T-600 osiągnął znaczący postęp podczas ćwiczeń NATO na wodach u wybrzeży Portugalii. Firmy BAE Systems oraz Malloy Aeronautics zademonstrowały zdolności ciężkiego bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) T-600, integrując najnowsze technologie morskie w ramach działań sojuszniczych.

Cechy samolotu T-600

T-600 to maszyna lotnicza zdolna do pionowego startu i lądowania, mogąca unieść ładunek o masie 200 kg i osiągać prędkość do 140 km/h. Jej zasięg wynosi nawet do 80 km. Wielkością przypomina mały samochód i jest zaprojektowana tak, aby mogła być łatwo demontowana do transportu.

W trakcie wielonarodowych ćwiczeń T-600 z powodzeniem zwolnił nieaktywną torpedę przeciwpodwodną Sting Ray podczas misji lotniczej nad morzem. Te ćwiczenia, znane jako REPMUS, angażowały 15 partnerów z NATO, a także Irlandię i Szwecję. Stanowiły bezpieczne i kontrolowane środowisko do testowania nowych koncepcji i technologii związanych z bezzałogowymi systemami morskimi.

Chociaż wydarzenie zostało mianowane jako pierwsze takie świecie, w przeszłości istniały już bezzałogowe pojazdy powietrzne przenoszące torpedy. Najbardziej znaczącym przykładem jest Gyrodyne DSN-3, nazywany Bezzałogowym Śmigłowcem Przeciwpodwodnym (DASH). Opracowany pod koniec lat 50. XX wieku, wszedł do służby w 1962 roku i został wycofany około 1970 roku.

Przyszłość technologii

Elektryczny samolot służy do rozwijania koncepcji i rozwiązań, które zostaną zastosowane w T-650 – zupełnie nowym projekcie całkowicie elektrycznego, ciężkiego i bezzałogowego systemu lotniczego (UAS). Będzie on miał znaczące zdolności w dziedzinach logistyki, ewakuacji rannych i zwalczania okrętów podwodnych, jednocześnie zmniejszając wpływ na środowisko. UAS mogą być szybko uruchamiane i są łatwe w transporcie. Przedstawiają one kolejną szansę na zwiększenie bezpieczeństwa bardziej kosztownych jednostek i ich załóg.

Oriol Badia, dyrektor generalny Malloy Aeronautics, podkreślił, że mniejsze T-150 były testowane już przez wiele lat, ale T-600 stał się operacyjnym demonstratorem w rekordowym czasie. Sukces podczas ćwiczeń REPMUS świadczy o obiecujących możliwościach tej platformy.