P7i (źródło: XPeng)
P7i (źródło: XPeng)

Rywal Tesli chwali się zaawansowanymi technologiami wspomagania kierowcy

Na chińskim rynku pojawił się nowy model samochodów XPeng. Jest nim w pełni elektryczny sedan P7i, który usiany w czujnikach, uzyskał czwarty stopień autonomizacji.

XPeng P7i z zaawansowanymi technologiami wspomagania kierowcy

Na rynku pojawił się nowy samochód elektryczny P7i. Jak twierdzi producent, pojazd został wyposażony „w najbardziej zaawansowany system wspomagania kierowcy”. Nowy sedan ma być rywalem Tesli, a konkretnie Modelu 3.

Jego najmocniejszym atutem jest zaawansowany pakiet wspomagający kierowcę podczas jazdy. W ramach systemu działa autopilot City NGP, ulepszona wersja Highway NGP, a także kontrolowanie pasa ruchu czy program Valet Parking Assist.

Pojazd został wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu oraz inteligentny kokpit, którego działanie możliwe jest dzięki procesorowi Qualcomma.

P7i (źródło: XPeng)
P7i (źródło: XPeng)

Technologie, które pozwalają na autonomiczną jazdę

Autopilot City NGP pozwala na kontrolowanie odległości od innych pojazdów, wspomaganie podczas zmiany pasa ruchu, a także skuteczne omijanie przeszkód czy nieruchomych pojazdów. System ten umożliwia również na w pełni zautomatyzowane wykrywanie sygnalizacji świetlnej oraz odpowiednie na nią reagowanie.

Autopilot płynnie skręca, porusza się po skrzyżowaniach, rondach, wewnątrz tuneli, a także wykrywa i unika innych uczestników ruchu takich, jak piesi czy rowerzyści.

NGP Highway jest natomiast formą uzupełnienia autopilota, dzięki któremu możliwe jest zmienianie pasów ruchu czy wyprzedzanie oraz automatyczne dostosowanie prędkości odpowiednie dla ograniczeń pojawiających się na danym rodzaju drogi.

Producent nie zapomniał o systemie wspomagającym proces parkowania. Valet Parking Assist (VPA) jest systemem, polegającym na tworzeniu mapy parkingu w oparciu o pamięć, zamiast stosowania GPS.

Pojazd został wyposażony w podwójne czujniki LiDAR oraz dwie sztuki SoC Nvidia Drive Orin-X. Łącznie system wykrywania obejmuje 31 czujników, dzięki którym możliwe jest kontrolowanie pola wokół całego pojazdu, co umożliwia uzyskanie czwartego poziomu autonomizacji pojazdu.