Brytyjska firma produkująca akumulatory Nyobolt przechwala się, że stworzyła nową generację baterii, zapewniającą zawrotnie szybkie ładowanie. Z okazji powstania nowego produktu firma zaprosiła do współpracy byłego projektanta Lotusa.
Przyszłość elektryków w rękach lepszych baterii
Elektryki powoli przejmują władzę nad drogami, ale wciąż ich ogromną bolączką jest zasięg, jaki oferuje akumulator. I choć dla tego problemu powstają rozsądne rozwiązania, to najważniejszą kwestią pozostaje rozwój nowych rodzajów baterii i usprawnianie istniejących technologii. Brytyjska firma Nyobolt specjalizująca się w produkcji akumulatorów przechwala się, że udało się jej dokonać przełomu i z tej okazji zaprojektowała bardzo wyjątkowy, sportowy samochód.
Inżynierowie Nyobolt pracowali nad baterią, która wykorzystuje tlenek wolframu niobu w swojej anodzie, twierdząc, że formuła umożliwia większą gęstość mocy i zdolność do obsługi znacznie szybszego ładowania. Według firmy technologia jest już prawie gotowa i wejdzie do produkcji w przyszłym roku. Aby uczcić ten sukces, Nyobolt zlecił znanemu brytyjskiemu projektantowi samochodów Julianowi Thomsonowi, byłemu dyrektorowi projektowemu w firmie Lotus, stworzenie równie przyciągającej uwagę obudowy, w której można trzymać akumulator.
Sportowiec ładujący się w mgnieniu oka
Tworząc Nyobolt EV, Thomas starał się przerobić model Lotus Elise na nowoczesnego roadstera o bardziej agresywnych proporcjach. Samochód ma nadwozie z włókna węglowego i zdejmowany kompozytowy panel dachowy. Oparty jest na akumulatorze o pojemności 35 kWh, który zapewnia wystarczającą moc na około 250 kilometrów zasięgu. Utrzymując akumulator o niewielkich rozmiarach i masie, zespół był w stanie stworzyć roadstera, który waży 907 kilogramów.
Jeśli 250 kilometrów zasięgu nie brzmi imponująco — warto zwrócić uwagę, że skaluje się to do 2400 kilometrów na godzinę ładowania. Co równie ważne, Nyobolt twierdzi, że jego akumulatory mogą obsługiwać duże prędkości ładowania bez negatywnego wpływu na żywotność ogniw. Firma sprawdziła to podczas testowania w ponad 2000 cyklach szybkiego ładowania.
Wcześniej stworzenie lekkiego, szybko ładującego się pojazdu nie było możliwe bez narażania jego żywotności, dlatego ludzie polegali na kosztownych i dużych akumulatorach w pojeździe. Dzięki naszej unikalnej technologii osiągnęliśmy sześciominutowe ładowanie samochodu i opracowaliśmy mniejsze akumulatory, które mogą dostarczyć więcej mocy i naładować się w krótszym czasie.
Sai Shivareddy, dyrektor generalny Nyobolt