Naukowcy z Oak Ridge National Laboratory opracowali znaczniki drogowe do przesyłania sygnałów radiowych do przejeżdżających pojazdów. Autonomiczne samochody zobaczą dzięki temu drogę nawet w śnieżycy.
Smart miasta pełne ciekawych technologii
Inteligentne miasta wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury i jej komponentów składowych to wspaniała koncepcja, podnosząca standard życia mieszkańców. No bo po co wychodzić na deszcz i śnieg z samochodu, gdy może go zatankować robot, marnować przestrzeń na betonowe pustynie i czas na szukanie miejsc parkingowych gdy kilka molochów może obsłużyć całe miasto, a o uszkodzeniach drogi może poinformować inżynierów… inteligentny beton. Naukowcy z Oak Ridge National Laboratory i Western Michigan University natomiast pracują nad znacznikami drogowymi, które ułatwią operowanie autonomicznym pojazdom.
Kiedy droga jest pokryta śniegiem lub zasłonięta mgłą, systemy nawigacyjne samochodów autonomicznych mogą mieć problem z rozpoznaniem trasy. Naukowcy z powyższych instytucji zbudowali odblaskowe znaczniki drogowe mające zaradzić powyższym sytuacjom. Wewnątrz każdej jednostki znajduje się mikroczip, nadajnik-odbiornik radiowy, bateria i antena. Pięćdziesiąt razy na sekundę znaczniki przesyłają współrzędne GPS do odbiorników np. na pokładzie samochodów. Dzięki ciągłej analizie tych danych komputery pokładowe są w stanie wspólnie określić, gdzie znajduje się nawierzchnia drogi i dokąd zmierza – nawet jeśli jest ona ukryta przed kamerami pojazdu.
Nawet oznaczenia drogowe mogą być smart
W testach terenowych przeprowadzonych w parku narodowym w Montanie stwierdzono, że znaczniki przesyłają dane ponad pięć razy dalej niż początkowy cel wynoszący 100 m. Na duży plus zalicza się też żywotność baterii w znacznikach wynoszącą rok. Co ważne, w przeciwieństwie do innych systemów śledzenia drogi, które są całkowicie wbudowane w samochód, ten zmniejsza obciążenie przetwarzania, ponieważ jest częściowo zintegrowany z samą drogą. Zdaniem naukowców użycie znaczników powinno zatem zmniejszyć zużycie energii przez nawigację samochodu nawet o 90% w porównaniu z wiodącymi systemami opartymi na kamerach i LiDAR-ach.
Pracujemy nad tym, aby funkcje autonomicznej jazdy były dokładne i bezpieczne w bardziej odległych obszarach.
prof. Ali Ekti, prowadzący badania nad znacznikami
Więcej o inteligentnych znacznikach można znaleźć w oficjalnej publikacji naukowej zespołu.