Rozwiązania dla inteligentnego domu stają się coraz bardziej popularne na całym świecie. Czy nasi rodacy intensywnie angażują się w ich rozwój? Najnowsze wyniki badań wskazują na to, że decydujemy się na coraz więcej tego typu urządzeń. Jakiego rodzaju sprzęty wybieramy dla naszych systemów Smart Home?
Rozwój Smart Home w Polsce
Polacy coraz częściej sięgają po inteligentne rozwiązania, podczas wyboru sprzętu do swojego domu. W ten sposób już w 3/4 gospodarstw naszych rodaków znajduje się co najmniej jedno smart urządzenie. Spora część z nas, bo aż 90%, deklaruje, iż najważniejszym aspektem decydującym o wyborze produktu jest bezpieczeństwo domowników oraz mienia, a także redukcja zużycia energii elektrycznej.
Podczas tworzenia własnego Smart Home’u zwracamy również uwagę na to, aby obsługa sprzętów była wygodna, prosta i intuicyjna. Co więcej, do sterowania nimi chcielibyśmy wykorzystywać najlepiej jeden, wiodący system.
Jakie inteligentne sprzęty wybieramy najczęściej?
Jak wynika z raportu, w ponad połowie (54%) polskich Smart Home’ów znajdziemy inteligentne telewizory. Nieco mniej, ankietowanych zdecydowało się na zainwestowanie w pralki (46%) oraz lodówki (41%), które obsługują funkcje typu smart. Najczęściej na tego typu rozwiązania stawiają osoby poniżej 30. roku życia.
Aż 6 na 10 ankietowanych wspomniało o tym, iż chciałoby zarządzać inteligentnymi sprzętami w jednej aplikacji. Choć standard Matter rozwija się, jak na razie nie obsługuje go zbyt wiele urządzeń. Jeśli więc decydujemy się na dużą liczbę różnorodnych sprzętów, trudno jest ograniczyć się do pojedynczego systemu, takiego jak np. Samsung SmartThings, Google Home, Amazon Alexa czy Apple HomeKit.
Inteligentne AGD w Polsce kojarzy się w dużej mierze z marką Samsung, o której wspomniało 46% badanych. Dlatego też użytkownicy często wybierają system SmartThings, który gromadzi najważniejsze urządzenia codziennego użytku, takie jak telewizory, lodówki czy pralki. Aplikacja ta pozwala na dodawanie sprzętów innych producentów, stając się wygodnym rozwiązaniem do obsługi Smart Home’u.
Badania ilościowe zostały wykonane przy użyciu metody CAWI i przeprowadzone w czerwcu br. przez Grupę IQS na zlecenie marki Samsung. Objęły ponad tysiąc ankietowanych powyżej 18. roku życia.