Marynarki wojenne dysponują przeróżnymi typami okrętów. Navantia, czyli hiszpańska firma stoczniowa, która tworzy zarówno wojskowe, jak i cywilne statki, rozpoczęła produkcję fregat F110, które w niedalekiej przyszłości trafią w szeregi sił Hiszpanii. Pierwsze blachy, które będą tworzyły okręt, wyposażone są w nowoczesne uzbrojenie. Czym będą się wyróżniać i co będą miały na pokładzie?
Hiszpańskie fregaty F110 już w produkcji
Kilka dni temu przekazano bardzo ważną informację dla hiszpańskiej marynarki wojennej. Firma Navantia ogłosiła bowiem rozpoczęcie prac nad okrętem, którym morskie siły Hiszpanii dotąd nie dysponują. Ma być to wielozadaniowa maszyna, wyposażona w system rakietowy, której głównym zadaniem będzie eskorta innych statków, wraz z okrętami przeciwlotniczymi, jak i przeciwlądowymi. Statek jest budowany w ramach projektu ALTAMAR, w ramach którego zostanie wybudowanych 5 fregat typu F110.
Okręt będzie naprawdę zaawansowaną jednostką, z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi – w maszcie znajdzie się szereg czujników i anten, które mają ułatwić wszelkie misje. Całość będzie poruszała się dzięki napędowi hybrydowemu (spalinowy, jak i elektryczny), czyli podobnego do tych, które trafiają do nowoczesnych samochodów – ten ma cechować się wysoką wydajnością (rozpędzać okręt do 35 węzłów, czyli 65 km/h), a także cichą pracą.
Co ciekawe, na pokładzie fregat F110 znajdą się systemy bojowe SCOMBA, opracowane przez tę samą markę. Arsenał maszyny będzie mógł pochwalić się zestawem sonarowym Thales BlueMaster UMS 4110 i CAPTAS 4 Compact, systemem komunikacji podwodnej TUUM-6 oraz cyfrowym systemem akustycznym BlueScan.
Znajdzie się tu również działo główne o średnicy 127 mm, system pocisków rakietowych Evolved SeaSparrow (RIM-162) i RIM-66, a także działka 30 mm i 12,7 mm. Nie zabraknie wyrzutni pocisku quadruple Harpoon, a także torped Mark 32 Surface Vessel.
Fregata rakietowa F110 będzie miała 145 metrów długości, 18 szerokości i 5 wysokości. Wyporność okrętu to 6100 ton. Na jego pokładzie będzie mogła znaleźć się załoga licząca 150 osób. Statki zastąpią fregaty Santa Maria (F81), które odbyły ponad 30-letnią służbę.