baidu apollo
baidu apollo

W Pekinie spotkamy coraz więcej taksówek bez kierowców

Firma Baidu, oferująca przede wszystkim usługi internetowe, otrzymała właśnie zezwolenie na świadczenie przejazdów taksówkami w Pekinie bez kierowców za kółkiem. Jednak nie tak całkiem dosłownie, gdyż nadal wymagana jest od firm obecności operatora bezpieczeństwa na przednim siedzeniu… pasażera.

Taksówka bez kierowcy, ale wciąż pod nadzorem operatora

Nowe autonomiczne taksówki bez kierowców, choć już są gotowe do przewożenia osób, to jeszcze nie będą pobierały opłat za świadczone usługi. 60-kilometrowy odcinek mieszkańcy Pekinu będą mogli wykonać za darmo w ramach testu, który ma pokazać, jak cały projekt sprawdza się w praktyce. Na razie w pierwszej fazie zostanie wypuszczonych na drogi tylko 10 takich pojazdów, jednak docelowo firma zapowiada, że chce jeszcze uruchomić 30 kolejnych.

Baidu-Apollo
Baidu-Apollo

W celu zamówienia takiej taksówki należy zalogować się w aplikacji Apollo Go i stamtąd złożyć dyspozycję. Usługa jest dostępna w godzinach od 10:00 do 16:00. Nieco wydłużone godziny obsługi mają klienci Pony, którzy za pośrednictwem aplikacji PonyPilot+ zamówią auto w przedziale czasowym od 9:00 do 17:00. Według Pony to tylko kwestia czasu, gdy na ulicach Pekinu pojawią się setki punktów odbioru i wysiadania, w tym wliczając te na stacjach metra, parkach, stadionach czy centralnych dzielnicach biznesowych i mieszkalnych. Firmę w swoich działaniach wspiera wielu producentów samochodów, w tym Toyota.

Baidu-Apollo
Baidu-Apollo aplikacja do zamawiania taksówek

To nie pierwszy taki projekt w Chinach

Chiny stały się ważnym poligonem doświadczalnym dla pojazdów autonomicznych. Coraz więcej firm testuje swoje autonomiczne auta, które mają za sobą już wiele przejechanych kilometrów. W 2020 na ulicach pojawiły się samochody AutoX, innego startupu, który cieszył się sporym powodzeniem wśród mieszkańców.

Warto dodać, że już od jakiegoś czasu Chińczycy przodują pod względem jakości baterii, łączności czy też sztucznej inteligencji, którą bardzo często wykorzystują do wspomagania bezpieczeństwa np. przy nadzorowaniu ulic. Chińskie marki mogą także liczyć na ogromne wsparcie finansowe od swojego rządu, dlatego postęp ich prac może być zdecydowanie szybszy niż w innych krajach.