Wysiadasz z samochodu i nie musisz tracić czasu na szukanie wolnego miejsca parkingowego, a także na samo parkowanie. To nie przyszłość, a teraźniejszość. Mercedes-Benz, we współpracy z firmą Bosch, otrzymał właśnie pozwolenie na stosowanie takiej technologii.
Automatyczne parkowanie wchodzi na wyższy poziom
Autonomiczna jazda to nie tylko możliwość puszczenia kierownicy podczas jazdy na autostradzie czy w mieście, ale również automatyczne parkowanie. Od dłuższego czasu mamy możliwość korzystania z systemów, które wyręczają nas w parkowaniu, ale należy mieć na uwadze, że zazwyczaj to kierowca musi znaleźć wolne miejsce i nadzorować cały proces parkowania, siedząc w samochodzie.
Natomiast system opracowany przez Mercedesa i Boscha sprawia, że kierowca może wysiąść z auta i nie tracić czasu zarówno na szukanie wolnego miejsca, a także samo parkowanie. Oczywiście, gdy będziemy chcieli wyjechać z parkingu, to samochód sam podjedzie pod wskazane miejsce odbioru.
Warto mieć na uwadze, że cały system opiera się na dwóch składnikach. Pierwszym z nich jest samochód z odpowiednią technologią na pokładzie. Natomiast drugi to inteligentna infrastruktura, która jest zainstalowana na parkingu. Współpraca między autem a instalacjami na parkingu sprawia, że możliwe jest automatyczne parkowanie bez udziału kierowcy. Co więcej, „poszukiwanie” wolnego miejsca sprowadza się do autonomicznego pojechania do celu wskazanego przez system zamontowany na parkingu – samochód „wie”, gdzie znajduje się wolne miejsce parkingowe, więc nie musi jeździć po parkingu i go szukać.
Rozwiązanie zostało już zatwierdzone
W związku z tym, że system stworzony przez Mercedesa i Boscha wymaga dostosowania samego parkingu, to technologia nie będzie dostępna w każdym miejscu. Wciąż jest jeszcze za wcześnie, aby elektronika samochodu była w stanie w bezpieczny sposób zastąpić człowieka.
Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził jednak stworzony przez obie firmy w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Warto tutaj dodać, że jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego.
Teraz, po zatwierdzeniu, obie firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy na wspomnianym parkingu. Usługa będzie w pierwszej fazie dostępna dla właścicieli topowych limuzyn ze Stuttgartu – Mercedes klasy S i EQS, które zostały wyprodukowane po lipcu 2022 roku i wyposażone są w inteligentny PARK PILOT.
Oczywiście z czasem funkcja powinna zostać rozszerzona o kolejne samochody niemieckiego producenta, a także najpewniej pojawi się na większej liczbie parkingów.