Sztuczna inteligencja to rodzaj bardzo rozbudowanej technologii przyszłości, która potrafi naprawdę wiele. Co więcej, wciąż doskonali swoje umiejętności i zaskakuje stopniem zaawansowania. Zastosować ją możemy dosłownie wszędzie. Z najnowszych badań wynika, że AI może przewidywać przyszłość… rynkową. Na podstawie analizy publicznych danych z Internetu będzie w stanie określić, czy powstanie nowego biznesu ma sens.
Sztuczna inteligencja przepowie przyszłość Twojego nowego biznesu
Każdy przedsiębiorca, gotowy na otworzenie własnej działalności, najpierw sięga po biznesplan, w którym analizuje potencjalne ryzyko i możliwości rynkowe danego obszaru. Zbieranie danych zajmuje dość dużo czasu, przez co cały proces może się opóźnić. Po zakończonej analizie decydujemy o tym, czy ruszamy ze startupem, czy jednak odpuszczamy i czekamy na kolejne okazje.
A gdyby tak wykorzystać do tego sztuczną inteligencję? W końcu potrafi być niezawodna w wielu dziedzinach. Podobnie myślą też naukowcy z Zurychu, którzy stworzyli system do określania możliwości powstałego przedsiębiorstwa. Wykorzystuje on narzędzie o nazwie Salesforce’s AI Economist, którego celem jest ulepszenie analizy ekonomicznej tak, by była jak najbardziej produktywna.
Amazon, Uber, DoorDash pod lupą
W celu przeprowadzenia testów działania systemu opartego na AI, dokonano analizy podmiotów już istniejących, takich jak Amazon, Uber i DoorDash. Skupiono się na interakcji między platformami a konsumentami, a było to możliwe dzięki uczeniu maszynowemu.
Otrzymane wyniki wskazały na zależność przychodów od aktualnych szoków ekonomicznych. Platformy te miały wtedy tendencję do podnoszenia opłat od kupujących i sprzedających, co przekładało się na maksymalizację zysków. Gdy opłaty pozostawały stałe, podejście algorytmu do maksymalizacji przychodów pokrywało się z dobrobytem całej gospodarki.
Jakie ma to znaczenie dla startupów?
Czy w takim razie sztuczna inteligencja przewidzi prawdopodobieństwo sukcesu Twojego nowego biznesu? Badacze z francuskiego Skopai, opracowujący system, są zgodni i twierdzą, że jak najbardziej. Według nich wyżej wymienione narzędzia oparte na AI, wraz z odpowiednią liczbą danych zaczerpniętych z Internetu, mediów społecznościowych czy rejestrów firm, są w stanie przewidzieć, czy dany startup odniesie sukces rynkowy.
Oczywiście to tylko niektóre informacje poddawane analizie, w rzeczywistości jest ich o wiele więcej. W etapie końcowym otrzymujemy również istotne wskazówki o sektorach, które wymagają większego nakładu pracy. Dzięki takiej ocenie jesteśmy w stanie podjąć decyzję o rozpoczęciu, bądź zaniechaniu naszych działań.