Google nie zatrzymuje się i rozpowszechnia sztuczną inteligencję w swoich narzędziach, ale to nie wszystko. Przedsiębiorstwo także tworzy nowe programy, które mają wspomagać nas w codziennym życiu. Co tym razem wymyślili twórcy z Mountain View?
Wirtualny asystent badawczy podsumuje notatki i odeśle do źródeł
Szaleństwo sztucznej inteligencji wydaje się nie mieć końca. Nowości Google są na to doskonałym przykładem. Przedsiębiorstwo właśnie powróciło do Projektu Tailwind, o którym wspominano podczas tegorocznej konferencji I/O. Teraz będzie on znany pod nazwą NotebookLM i zasili coraz szerszą ofertę Google Labs.
NotebookLM to kolejny eksperymentalny produkt, mający ułatwić ludziom życie. Nie jest to typowy chatbot AI, który generuje treści w oparciu o liczne zasoby internetu. Stanowi raczej wirtualnego asystenta badawczego, uczącego się notatek i źródeł, wprowadzanych przez użytkownika. Po ich zebraniu sztuczna inteligencja może podsumować zapisane informacje, wyjaśniać złożone tematy, a także tworzyć sugestie, w oparciu o podane źródła, w postaci tzw. burzy mózgów. Nowe narzędzie ma być sukcesywnie wdrażane do różnych produktów, a już dzisiaj mieszkańcy Stanów Zjednoczonych mają możliwość uruchomienia ich w Dokumentach.
Praktyczne zastosowania NotebookLM
Dzięki nowemu narzędziu użytkownicy mogą tworzyć podsumowania swoich wybranych plików tekstowych. Oznacza to, że dodanie do programu NotebookLM konkretnego dokumentu spowoduje utworzenie skrótu notatek, który będzie poruszał najbardziej istotne tematy oraz wygeneruje pytania, które pozwolą lepiej poznać daną sprawę.
Jeśli użytkownikowi zależy na konkretnym dziale lub dziedzinie, poruszanej w danym pliku, możliwe jest zadawanie pytań wirtualnemu asystentowi, który wyciągnie z obszernego tekstu krótkie podsumowanie danej sprawy. I wreszcie, NotebookLM będzie także wspomagał ludzką kreatywność, a więc pomoże generować i współtworzyć innowacyjne pomysły.
Pamiętajmy jednak, że jeśli eksperymentalne narzędzie trafi już w nasze ręce, to prawdopodobnie nadal nie będzie doskonałe i niekoniecznie sprawdzi się w każdej sytuacji. Może odpowiadać błędnie, a wszelkie problemy czy nieodpowiednie informacje zwrotne powinny zostać zgłoszone w celu ciągłego poprawiania i ulepszania modelu.