Sto pojazdów wyposażonych w sztuczną inteligencję ruszyło na drogę międzystanową w Nashville. Wszystko po to, by spróbować zredukować korki drogowe i sprawdzić, czy to samochody je tworzą, czy… ludzie.
Dlaczego powstają korki drogowe?
Korki drogowe – jak myślicie, kto może być ich winowajcą? Oczywiście, że ludzkie zachowania, rzecz jasna pomijając wszelkie utrudnienia w postaci warunków pogodowych czy remontów. Tworzenia się korków na drodze często nie da się wyjaśnić, wystarczy lekkie naciśnięcie hamulca, a to powoduje spowolnienie ruchu albo całkowite jego zatrzymanie się i to zupełnie bez powodu.
Dlatego też naukowcy postanowili przeprowadzić dość spory eksperyment w jednym z miast USA. Badacze wprowadzili na często zakorkowaną drogę pojazdy wyposażone w sztuczną inteligencję (AI). Miały one na celu podjąć próbę zmniejszenia powstających bez przyczyny korków, co jednocześnie miałoby wpływ na zredukowanie ilości zużywanego paliwa.
Wyjątkowy i ogromny eksperyment
Badacze przez 5 dni, na ruchliwą drogę w Nashville, wypuszczali sto samochodów, z czego każdy został wyposażony w tempomat wspomagany AI. Użyte samochody to Nissan Rogue, Toyota RAV4 i Cadillac XT5, a każdy z nich został robotyczną formą pojazdu, który jest w stanie automatycznie dostosowywać prędkość do panujących warunków, co miało poprawić płynność ruchu. Droga natomiast jest nowo wybudowanym odcinkiem drogi międzystanowej i wyposażona została w 300 czujników 4K, których głównym zadaniem jest monitorowanie ruchu.
Nowoczesna technologia sztucznej inteligencji jest bardzo zaawansowana, przez co obecnie działające systemy adaptacyjne tempomatu dotarły do swoich ograniczeń. Poza tym, że AI umożliwia dostosowywanie prędkości w czasie rzeczywistym oraz w zależności od panujących warunków drogowych lokalnych, technologia bierze pod uwagę także drogowe warunki w większej perspektywie, wykorzystując zewnętrzne informacje.
Głównym problemem, jaki powoduje powiększenie korków i dodatkowo zużycie większej ilości paliwa, jest ruch typu stop-jedź. Ciągłe hamowanie i ponowne ruszanie jest marnowaniem energii, a sztuczna inteligencja (w przeciwieństwie do ludzi) mogłaby wygładzić ten ruch, co doskonale widać na poklatkowym nagraniu z miejsca startu i mety eksperymentu.
Wyniki eksperymentu są bardzo obszerne i będą teraz dokładnie opracowywane przez zaangażowane w niego zespoły z konsorcjum CIRCLES, czyli wielouczelnianej współpracy badawczej m. in. z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkley, a także zespoły z firm Nissan North America, Toyota, General Motors oraz Departamentu Transportu Tennessee.