Komar (źródło: Pixabay)
Komar (źródło: Pixabay)

Komary go nienawidzą. To drukowany pierścień, który odstrasza owady

Naukowcy opracowali projekt pierścienia, który mógłby odstraszać owady. Pierścień czy bransoletka, wydrukowane z użyciem drukarki 3D, wykonane z polimerów, będą zawierały środek odstraszający owady.

Środek na owady i drukarka 3D

Wakacyjna zmora, czyli atakujące i gryzące nas owady. Już wiemy, że komary wybierają sobie ofiarę najprawdopodobniej po zapachu, jednak szukamy na rynku wielu metod na ich odstraszenie. Stosowane są już spray’e, balsamy, kremy, lampy, sadzi się specjalnie dobrane rośliny, których zapach działa na owady drażniąco, a nawet opryski wokół ogrodów, jednak wszystko to działa ze zmienną skutecznością. Dlatego też szukanie kolejnych metod zajmuje naukowcom sporo czasu i energii.

Eksperci firmy MERCK zdołali zaprojektować pierścień, który dzięki zastosowaniu środka IR3535 będzie w stanie skutecznie odstraszać owady. Środek ten znany jest ze sprayów i balsamów na komary. Został już więc przetestowany i jest na tyle bezpieczny i delikatny dla skóry, że przekonał naukowców do jego zastosowania.

Zastosowanie kremu lub spray’u zapewnia ochronę przez kilka godzin, jednak eksperci zaczęli poszukiwać metody, aby uwalnianie się środka IR3535 było maksymalnie wydłużone, stąd pomysł na zastosowanie wydrukowanego pierścienia czy bransoletki.

Drukowany pierścień odstraszający owady, źródło: Uni Halle / Fanfan Du
Drukowany pierścień odstraszający owady, źródło: Uni Halle / Fanfan Du

Biodegradowalny polimer do drukowania w 3D

Środek wybrany przez naukowców został umieszczony w biodegradowalnym polimerze, a następnie przetworzony w taki sposób, aby możliwe było zastosowanie go w drukarce 3D.

Parowanie środka IR3535 tworzy barierę dla owadów, jednak szybkość odparowania zależna jest od temperatury, stężenia i struktury wykonanego polimeru. Dzięki wykonanym badaniom naukowcy oszacowali, że wyparowanie całości środka w temperaturze ciała zajmie około tygodnia.

Mimo wszystko to jeszcze nie koniec badań, które pozwoliłyby na wprowadzenie produktu na rynek. Naukowcy pragną zgłębiać ten temat, kontynuować badania i dopiero później przeznaczyć gotowy produkt do sprzedaży.