Firma Rolls-Royce, znana z produkcji ultraluksusowych samochodów osobowych oraz silników lotniczych, zakończyła właśnie testy swojego demonstratora technologii UltraFan. Sprzęt był w pełni zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).
Rolls-Royce i jego przełomowy silnik lotniczy
Drugi co do wielkości producent silników lotniczych na świecie, ogłosił, że zakończył testy swojego demonstratora technologii UltraFan. Pierwsze badania odbyły się w zakładzie w Derby, na terenie Wielkiej Brytanii, a urządzenie zasilane było w 100% przez zrównoważone paliwo lotnicze, znane jako SAF. Zostało ono dostarczone przez Air bp, a jego pochodzenie związane jest z surowcami wytworzonymi z odpadów w postaci np. olejów kuchennych.
To przełomowy moment nie tylko dla przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim dla przemysłu lotniczego. Producent stworzył całkowicie nową architekturę silników. Dzięki temu UltraFan jest w stanie osiągnąć o 10% wyższą wydajność w porównaniu do znanego już Trent XWB, który stanowi najwydajniejszy silnik lotniczy na świecie. Takie osiągnięcie może w niedalekiej przyszłości sprawić, że nowa technologia trafi do starszej wersji silnika.
![Rolls-Royce zakończył testy demonstratora technologii UltraFan Silnik UltraFan (źródło: Rolls-Royce)](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2023/05/232520020_52900108748_o-e1684743277700-1600x1200.jpg)
![Rolls-Royce zakończył testy demonstratora technologii UltraFan Silnik UltraFan (źródło: Rolls-Royce)](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2023/05/232520010_52900108778_o-e1684743263332-1600x1200.jpg)
Najnowsze rekordy wydajności UltraFan
Testy zrealizowano na najbardziej inteligentnym i jednocześnie największym krytym obiekcie, służącym testowaniu silników lotniczych Testbed 80, natomiast sam innowacyjny silnik powstał przez ostatnią dekadę. Koncepcja zaś ujrzała światło dzienne w 2014 roku.
Podstawą tej nowej architektury silnika jest budowa rdzenia, znanego jako Advance3, który został zintegrowany z autorskim systemem spalania ubogiej mieszanki ALECSys. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie maksymalnej wydajności, a jednocześnie powodowanie niskiego poziomu emisji.
![Rolls-Royce zakończył testy demonstratora technologii UltraFan Silnik UltraFan (źródło: Rolls-Royce)](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2023/05/rolls-royce-ultrafan-engine-first-run-on-testbed-80_52900052575_o-e1684743294359.jpg)
![Rolls-Royce zakończył testy demonstratora technologii UltraFan Silnik UltraFan (źródło: Rolls-Royce)](https://oiot.pl/wp-content/uploads/2023/05/rolls-royce-ultrafan-engine-first-run-on-testbed-80_52899085877_o-e1684743286566.jpg)
Nowa architektura objęła również budowę łopatek wentylatora, które zostały wykonane z tytanu węglowego oraz kompozytowej obudowy. Natomiast przekładania, dzięki której możliwe jest osiągnięcie większej wydajności, osiągnęła moc na poziomie 64 MW, co stanowi kolejny rekord lotniczy.