Skuter EV4 Cargo (Źródło: ev4)
Skuter EV4 Cargo (Źródło: ev4)

Polska myśl elektryczna. Ten e-skuter z Warszawy jest stworzony do wożenia paczek

Polska firma EV4 zaprezentowała nowy model e-skutera. Uroczym jednośladem dostarczymy małe paczki z prędkością 20 km/h. W tym samym czasie Duńczycy z Mate prezentują swoją alternatywę – coś, co dowiezie nawet 40-kilogramowy pakunek.

Elektryki codziennego użytku

Rozwój baterii, materiałów i silników elektrycznych powoli obniża ceny e-zabawek i sprawia, że stają się coraz bardziej przystępne. Rolki, transportowe rowery, zestawy do budowy własnych e-rowerów, śnieżne skuterki i małe motocykle terenowe... paleta kolorów się poszerza, a teraz Polska firma dokłada do niej kompaktowy skuter przeznaczony do transportu paczek o niewielkich gabarytach.

EV4 Cargo Scooter to zgrabna konstrukcja dostępna w dwóch wersjach — stojącej i siedzącej. Oba modele mają tę samą specyfikację: każdy z nich jest napędzany 250-watowym silnikiem zamontowanym w 16-calowym tylnym kole. Oba zasilane są akumulatorem litowo-jonowym 36 V/10 Ah, który znajduje się w klatce powyżej i można go wyjąć w celu naładowania. Obie wersje oparte są na ramie z lotniczego aluminium, mierzącej 1,9 metra długości i 40 centymetrów szerokości.

Mały i spokojny wariat

Maksymalna prędkość skutera wynosi około 20 km/ h, a zasięg na jednym ładowaniu to 30 km. Model siedzący może być również wyposażony w silnik o mocy 500 W i akumulator 48 V/21 Ah. Z przodu znajduje się 10-calowe koło owinięte grubą oponą, a siłę hamowania zapewnia tylny hydrauliczny hamulec tarczowy (przedni hamulec jest opcjonalny).

Jednoślady przeznaczone są do przewożenia paczek o wadze max. 40 kg. Model siedzący ma sztywną skrzynię ładunkową o pojemności 70 litrów, a stojący jest dostarczana z 50-litrowym plastikowym kontenerem. Model siedzący dodatkowo posiada składaną kierownicę i wyjmowane siodełko.

Model do siedzenia dostępny jest w cenie 2230 dolarów lub 2760 dolarów z dodatkowymi światłami, zainstalowanym mocniejszym silnikiem i większą baterią. Opcjonalnie dostępny jest też do kupienia panel słoneczny do montażu na górze skrzyni ładunkowej. Wersja stojąca kosztuje 1700 dolarów.

Skutery powstają w firmie EV4, która ma swoją siedzibę w Warszawie. To naprawdę ciekawy pomysł!

Duńska alternatywa pomieści więcej, ale i więcej kosztuje

W podobnym czasie na rynku pojawiła się również elektryczna propozycja od duńskiej firmy Mate. E-trike to minimalistyczny skuter trójkołowy przeznaczony na rynki UE i Wielkiej Brytanii. Jest wyposażony w centralnie montowany silnik o mocy 250 W z czujnikiem momentu obrotowego. Bateria skutera zapewni zasięg do 100 km.

Skuter Mate SUV (Źródło: mate.bike)
Skuter Mate SUV (Źródło: mate.bike)

Rama skutera wykonana jest w 90% z aluminium pochodzącego z recyklingu, a w zestawie znajduje się 210-litrowa skrzynia załadunkowa, która może być opcjonalnie wyposażona w osłonę przeciwdeszczową. SUV będzie wyposażony w łączność 4G gotową do śledzenia lokalizacji na żywo i ochrony przed kradzieżą za pomocą smartfona, a koła można przystosować do jazdy terenowej.

Zdobywca nagrody German Design Award 2023 jest już dostępny w przedsprzedaży – opłata rezerwacyjna w wysokości 49 euro zapewni miejsce w kolejce oczekujących, a przewidywana cena skutera to 6499 euro. Wysyłka planowana jest na wrzesień 2023.