Studio w Tokio (źródło: MIL)
Studio w Tokio (źródło: MIL)

Sony 360VME zamknie przestrzenne dźwięki w słuchawkach

Firma Sony opracowała nową usługę pomiarową, dzięki której twórcy będą mogli realizować swoją pracę w słuchawkach. Technologia pozwoli na utworzenie realistycznego i przestrzennego pola dźwiękowego.

Nowa usługa pomiarowa pozwoli na tworzenie pól dźwiękowych w słuchawkach

Firma Sony Corporation ogłosiła nową usługę pomiarową o nazwie „360 Virtual Mixing Environment” (360VME), która pozwoli na stworzenie studyjnego środowiska pola dźwiękowego w słuchawkach.

Dotychczas produkcja dźwięku realizowana była (w większości) w studiach wyposażonych w środowiska wielokanałowe, teraz jednak nowa technologia ma być wsparciem dla twórców. 360VME ma odtwarzać pole dźwiękowe przy użyciu jedynie słuchawek, dzięki czemu tworzenie mogłoby odbywać się w dowolnym miejscu.

Działanie technologii opiera się o indywidualne dostosowanie do każdego słuchacza oraz utworzenie funkcji przenoszenia, która jest ściśle powiązana z HRTF, dodanej do źródła dźwięku, realizowanej w procesie obuusznego przetwarzania.

Funkcja przenoszenia HRTF (źródło: Sony)
Funkcja przenoszenia HRTF (źródło: Sony)

Usługa ta ma pozwolić na dokładne przeprowadzenie pomiaru właściwości słuchowych oraz pomóc w opracowaniu spersonalizowanych danych. W oparciu o zmierzone parametry i wprowadzone wartości oraz zaawansowane oprogramowanie możliwe jest utworzenie wirtualnych środowisk pola dźwiękowego studia.

Realizacja projektu Sony i testy

Na ten moment firma Sony prowadzi współpracę z trzema studiami, zlokalizowanymi na terenie USA oraz Japonii – The Hit Factory (Nowy Jork), Gold Diggers Sound (Los Angeles) i MIL Studio (Tokio), gdzie najprawdopodobniej w czerwcu wystartuje testowanie usług pomiarowych wraz z oprogramowaniem. Firma planuje także wprowadzenie nowych słuchawek monitorujących, dzięki którym wydajność nowej usługi ma być jeszcze lepsza.

Sony realizowało ten projekt przy współpracy z SPE, dzięki czemu pracownicy na bieżąco otrzymywali szczegółowe informacje i uwagi od twórców dźwięku i, odpowiadając na potrzeby, dostosowywali technologię oraz jej funkcjonalność.

Studio Germano (źródło: The Hit Factory)
Studio Germano (źródło: The Hit Factory)