MuZero (Źródło: deepmind)
MuZero (Źródło: deepmind)

Sztuczna inteligencja, która ciągle grała w gry, w końcu wzięła się do roboty i zarabia krocie dla Youtube

MuZero, sztuczna inteligencja, stworzona przez spółkę siostrę Youtube’a – DeepMind, zaczęła pracę dla medialnego giganta. Algorytm pomaga w redukcji ilości przesyłanych danych bez utraty jakości i oszczędza ogromne sumy dla Youtube.

Sztuczna inteligencja – władca każdej branży

Sztuczna inteligencja to przyszłość praktycznie każdej branży. Wielkie koncerny motoryzacyjnemedycyna, logistyka… każdy korzysta na dobrodziejstwach AI, co odzwierciedlają liczby. Globalne przychody w branży AI wyniosły w 2021 roku prawie 35 miliardów dolarów, a do 2025 liczba ta ma wzrosnąć 3,5 krotnie (wg. danych z portalu Statista).

Youtube też buduje kolekcję AI na swoich usługach (z różnym skutkiem). Właśnie dołączyła do niej MuZero, sztuczna inteligencja rozwijana przez firmę siostrę Youtube’a – DeepMind, skupiająca się na badaniach nad zaawansowanymi algorytmami AI.

Algorytm MuZero, pierwotnie zbudowany do gry w szachy, pozwolił platformie na redukcję ilości przesyłanych danych podczas udostępniania klipów wideo o 4% przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości materiałów.

Na jakie oszczędności się to przekłada? Ani Youtube, ani DeepMind nie chcą zdradzić żadnych szczegółów, jednak przy skali działalności YT – sumy muszą być solidne. Sam DeepMind zarobił w 2020 około miliard dolarów na udostępnianiu swoich algorytmów innym firmom.

DeepMind chwali się na Youtube klipami konwertowanymi tradycyjnymi metodami oraz z pomocą MuZero

MuZero przestał tylko grać i wziął się za coś konkretnego

Sztuczna inteligencja MuZero to algorytm rozwijany od 2019 roku. Jego pierwotnym celem było udowodnienie, że AI mogą same nauczyć się grać, od zera, w dowolną grę na poziomie przewyższającym wszelakie ludzkie możliwości. MuZero opanował już szachy, Go, Shogi i wiele klasyków z systemu Atari. Wsparcie Youtube’a to jego pierwsze zastosowanie biznesowe na taką skale.

Aby było to możliwe, inżynierowie wpadli na pomysł, by zadanie kompresji filmów przekształcić w grę. Sztuczna inteligencja kontroluje parametr kompresji, zwany parametrem kwantyzacji, określający liczbę bitów na sekundę, które są przydzielane każdej klatce wideo. MuZero, za poprawne przekonwertowanie wideo bez utraty jakości, zdobywa punkty i wygrywa tylko wtedy, gdy uda mu się dokonać skuteczniejszej konwersji niż przy poprzedniej próbie.

Więcej szczegółów o tym, jak MuZero dokonuje konwersji, znajdziecie tutaj.