Naukowcy z Uniwersytetu Kolońskiego przeprowadzili badania z wykorzystaniem gier VR. Okazało się, że mogą one pomóc firmom ocenić i przewidzieć wyniki pracy kandydatów.
VR i AR – coraz szerzej stosowane narzędzia
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to nie tylko źródło rozrywki i nieznanych doświadczeń – to także interesujące narzędzie szkoleniowe, biznesowe i… o wiele więcej. Od kształcenia żołnierzy na cyfrowych poligonach wojskowych, przez wsparcie inżynierów i magazynierów, po tak delikatne usługi, jak operacje. AR i VR prezentują gamę interesujących możliwości. Czy mogą one jednak zostać wykorzystane w procesach rekrutacyjnych do testowania i selekcji kandydatów?
Według najnowszych badań naukowców z Uniwersytetu Kolońskiego – jak najbardziej. W ramach badania 100 studentów zostało poproszonych o zagranie w grę „Symulator Pracy”, która zawierała różne scenariusze rozgrywki z odmiennymi zadaniami i poziomami trudności w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych. Uczestnicy zostali również poddani testowi Berlin Intelligence Structure (BIS-4), który mierzy ogólną inteligencję.
Porównując wyniki gry VR i testu, naukowcy odkryli, że ci, którzy ukończyli grę szybciej, mieli wyższe wyniki w teście inteligencji ogólnej.
Niecodzienna metoda ewaluacji inteligencji
Czy to w miejscu pracy, edukacji, czy w życiu codziennym, inteligencja jest niewątpliwie jednym z najbardziej krytycznych parametrów w testowaniu wydajności człowieka. Badanie prezentuje zachodząca korelację pomiędzy inteligencją badanych, a ich sprawnością w przechodzeniu gry VR.
Jednocześnie coraz więcej firm zwraca uwagę na graczy podczas zatrudniania, zdając sobie sprawę że gry często sprawdzają i doskonalą umiejętności menedżerskie, organizacyjne i wielozadaniowe. Przykładowo Accenture wykorzystuje grę logiczną w stylu egipskim jako ćwiczenie w wirtualnej rzeczywistości, aby ocenić absolwentów ubiegających się o stanowisko technologiczne.
Naukowcy planują kontynuować badania, to zdają sobie sprawę z jego ograniczeń, jak choćby to, że gra wideo może utracić zdolność do obiektywnego oceniania inteligencji, gdy gracze zapoznają się głębiej z grą.