Gra VR pozwala doświadczyć ksenofobii na własnej skórze

Gra VR pozwala doświadczyć ksenofobii na własnej skórze

Naukowcy z uniwersytetu MIT stworzyli grę VR, pozwalającą doświadczyć zachowań ksenofobicznych na własnej skórze. Symulacja lotu samolotem pasażerskim ma sprzyjać lepszemu zrozumieniu innych i refleksji.

VR – medium nie tylko do rozrywki

Wirtualna rzeczywistość pozwala doświadczać niesamowitych przygód i zdarzeń. W końcu mało kto będzie miał okazję zanurkować w głębinach oceanu, tak jak w The Blu, zmierzyć się z krwiożerczymi wampirami, polecieć w kosmos czy zawalczyć o przetrwanie w świecie fantasy. Jednakże VR to także świetne narzędzie do edukacji, które postanowili wykorzystać naukowcy MIT w swojej najnowszej grze.

Gra VR „On the Plane” pozwala wcielić się w osobę o różnym pochodzeniu etnicznym i wyznaniu oraz angażowanie się w dialog z innymi postaciami podczas dokonywania wyborów w grze. Decyzje graczy kontrolują przebieg pełnej napięcia rozmowy między bohaterami na temat różnic kulturowych.

Gra VR zachęca graczy do przyjmowania ról wykraczających poza ich doświadczenia i poznanie zupełnie nowej perspektywy. Gracze wchodzą w interakcje z trzema postaciami: Sarah, muzułmanką pochodzenia malezyjskiego z pierwszego pokolenia, która nosi hidżab; Marianne, białą kobietą z Zachodu, która miała niewielki kontakt z innymi kulturami i zwyczajami oraz ze stewardesą.

Gra VR "On the Plane" (Źródło: MIT)
Gra VR „On the Plane” (Źródło: MIT)

Gra VR, która posłuży najpierw do celów badawczych

Gracze mogą też wcielać się w postacie poboczne w grze. Przykładowo – grając jako stewardesa, możemy reagować na ksenofobiczne zachowania Marianne i jej stosunek do Sarah. Silnik zapewnia wtedy inny zestaw wydarzeń narracyjnych w oparciu o zachowania i wybory gracza. Aby animować każdego awatara, „On the Plane” wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu dostosowania języku ciała i gestów postaci do sytuacji.

Celem naukowców jest stworzenie doświadczenia VR, które pozwoli walczyć z ksenofobią i niezrozumieniem innych poprzez empatię, nie siłę:

Ten projekt jest częścią naszych wysiłków zmierzających do wykorzystania mocy rzeczywistości wirtualnej i sztucznej inteligencji w celu rozwiązania problemów społecznych, takich jak dyskryminacja i ksenofobia. Dzięki wymianie zdań między dwoma pasażerami gracze doświadczają, jak przejawia się ksenofobia jednego pasażera i jak wpływa ona na drugiego pasażera. Symulacja angażuje graczy w krytyczną refleksję i ma na celu wzbudzenie empatii dla pasażerki wykluczonej z powodu swojego wyglądu.

Caglar Yildirim, MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL)

Gra została zbudowana na silniku Unity z wykorzystaniem XR Interaction Toolkit i najpierw zostanie wykorzystana do badań w tym roku zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i zestawach Meta Quest. Więcej o projekcie można dowiedzieć się z opublikowanego artykułu naukowego.