BMW zaprezentowało projekt swojej najnowszej fabryki elektrycznych modeli. Koncern wykorzystuje w planowaniu zakładu wirtualne narzędzia oferowane przez Nvidię.
Wirtualna rzeczywistość w służbie motoryzacji
AR i VR to technologie, które o dziwo bardzo dobrze sprzęgają się z branżą automotive. Mowa zarówno o rozrywce dla pasażerów, jak i o informowaniu kierowcy o parametrach jazdy, pojazdu oraz analizie otoczenie i wyświetlaniu stosownych komunikatów. BMW postanowiło jednak wykorzystać wirtualną rzeczywistość i oprogramowanie symulacyjne Nvidii (na którym producent elektroniki i oprogramowania zna się bardzo dobrze) w innowacyjny sposób – poprzez stworzenie wirtualnego układu swojej najnowszej fabryki i rozplanowanie procesów produkcyjnych samochodów elektrycznych.
Debrecen jest pierwszym obiektem BMW Group, który został zaplanowany i zweryfikowany całkowicie wirtualnie przy użyciu NVIDIA Omniverse, a jego otwarcie w rzeczywistości planowane jest dopiero na 2025 rok.
Wirtualizacja i sztuczna inteligencja przyspieszają i udoskonalają nasze planowanie. Dzięki skonsolidowaniu różnych systemów planowania w cyfrowym bliźniaku nasze zespoły na całym świecie mogą teraz współpracować w czasie rzeczywistym i podejmować decyzje szybciej i na solidniejszych podstawach.
Milan Nedeljković, szef produkcji w BMW
Fabryka, która działa jak w zegarku, mimo że… nie istnieje
Omniverse, platforma obliczeniowa firmy NVIDIA, umożliwia jednostkom i zespołom opracowywanie przepływów pracy i aplikacji 3D. W przypadku fabryki BMW umożliwia współpracę zespołów w różnych lokalizacjach i strefach czasowych oraz uzupełnia planowanie i projektowanie struktur, systemów produkcyjnych i procesów na zupełnie nowym poziomie technologicznym.
Projekt ma swoje korzenie w 2020 roku, kiedy to BMW rozpoczęło skanowanie w 3D fabryk, pojazdów i części samochodowych. W ramach akcji przeskanowano ponad siedem milionów metrów kwadratowych wewnętrznej i 15 milionów metrów kwadratowych zewnętrznej powierzchni produkcyjnej.
System zbudowany wespół z Nvidią umożliwia ekspertom ds. produkcji wykorzystywanie bieżących danych wewnątrz firmy, we współpracy z dostawcami, planowania, optymalizacji procesów i systemów. Wspólny zasób informacji, który obejmuje dane dotyczące struktury i obiektu, ułatwia zespołom pobieranie i integrację z danymi dotyczącymi wyposażenia i linii montażowej.
BMW obecnie pracuje nad rozszerzeniem systemu o integrację pozycji i numerów części dla materiałów produkcyjnych. Zespół projektowy ma nadzieję, że w przyszłości, gdy system oparty na Omniverse zostanie już wystarczająco rozbudowany i ściśle zintegrowany z fabrykami, wszystkie przyszłe modyfikacje zakładów produkcyjnych i procesów będą oceniane, zatwierdzane i wdrażane w czasie rzeczywistym.