Niemieckie konsorcjum firm, prowadzone przez Bosch, rozpoczyna pracę nad projektem 6G-ICAS4Mobility. Prace skoncentrują się na rozwoju bezprzewodowej technologii mobilnej kolejnej generacji dla samochodów i systemów komunikacji.
Telekomunikacja i automotive za pan brat
Rozwój autonomicznych pojazdów pędzi do przodu i, choć nie bezproblemowo, pojazdy te powoli pojawiają się coraz częściej na naszych drogach. Do autonomicznych pojazdów dostosowuje się nawet oznakowanie drogowe. By jednak możliwy był dalszy, dynamiczny rozwój takich pojazdów, konieczne są też coraz szybsze i bezawaryjne standardy komunikacyjne. Dopiero jesteśmy na etapie szerszego wdrażania i rozwijania standardu 5G, a na horyzoncie widać już pierwsze wyniki testów kolejnej technologii. Na najnowszej generacji tego standardu komunikacji postanowiły skupić się niemieckie firmy i uniwersytety pod kierownictwem koncernu Bosch.
Projekt 6G-ICAS4Mobility zakłada wspólną pracę naukowców oraz specjalistów z zakresu motoryzacji, systemów radarowych oraz dronów. W ciągu najbliższych 3 lat będą oni prowadzić badania nad integracją systemów łączności drogowej za pośrednictwem standardu 6G. Pracę obejmą rozwój komunikacji pojazdów, radarów i znaków drogowych wyposażonych w moduły komunikacyjne. Wszystko to ma na celu połączenie maszyn i urządzeń w jeden system. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie precyzyjnego obrazu otoczenia pojazdów, poprawa bezpieczeństwa na drodze i zwiększenie komfortu uczestników ruchu drogowego.
Bezpieczniejsze, komunikujące się auta dzięki 6G
Na chwilę obecną samochodowe czujniki i systemy komunikacji działają zazwyczaj niezależnie od siebie, mimo że mają ze sobą wiele wspólnego, jeśli chodzi o funkcje przetwarzania sygnałów czy architekturę systemu. Projekt 6G-ICAS4Mobility ma na celu ściślejsze połączenie systemów komunikacyjnych i radarowych oraz stworzenie fundamentów dla przyszłego standardu. Ma tym samym zapewnić istotny wkład w technologiczną suwerenność Niemiec i Europy.
Ponadto, wiedza i dane zdobyte podczas prac nad nowymi technologiami posłużą jako techniczne podstawy do rozwoju rozwiązań w dziedzinie dronów autonomicznych, a także w Przemyśle 4.0. Co w przypadku miejsc bez dostępu do sieci? Ważnym elementem całego projektu jest też rozwój „sidelink” – systemu komunikacji między pojazdami niezależnego od istniejącej infrastruktury.
Integracja komunikacji i detekcji jest uważana za kluczową technologię dla przyszłych systemów 6G. Otworzy zupełnie nowe możliwości, które znacznie wykraczają poza potencjał obecnych technologii bezprzewodowych. Integracja systemów typu wireless wpłynie również na znaczną oszczędność kosztów oraz energii.
Andreas Müller, inicjator projektu 6G-ICAS4Mobility i project manger działań 6G w firmie Bosch