Okulary Meta Quest 2 zyskały funkcję, o której wielu graczy marzyło już od dawna. Tweet opublikowany przez oficjalne konto Oculus Developers potwierdził, że najpopularniejsze gogle VR będą wspierać technologię Shared Spatial Anchors. Oznacza to, że od teraz deweloperzy będą mogli tworzyć gry wspierające lokalny tryb dla wielu graczy!
Quest(y) z długo wyczekiwaną nowością!
Przypomnijmy może wpierw, czym w ogóle była dodana w 2022 roku funkcja Spatial Anchors. Pozwalała ona na przenoszenie przedmiotów z rzeczywistości wirtualnej do świata rzeczywistego. Przykładowo wirtualny obraz mogliśmy umiejscowić sobie na ścianie i za każdym razem, gdy patrzyliśmy na tę konkretną ścianę, mogliśmy dostrzec także i ten obiekt. Rzecz jasna, póki mieliśmy założone gogle 😉
Oficjalne konto na Twitterze Oculus Developers poinformowało 7 lutego 2023 roku, iż opcja ta zostaje rozszerzona w taki sposób, by wielu użytkowników mogło korzystać z niej jednocześnie. Oznacza to, że przeniesione przez jedną osobę elementy będą widoczne również w headsetach innych. Dla deweloperów z kolei otworzyła się właśnie możliwość tworzenia gier, które mogłyby wspierać lokalny tryb dla wielu graczy!
Jak to działa w praktyce?
Jak możemy zaobserwować w opublikowanym przez firmę filmiku, całkiem nieźle! Co prawda widać adnotację, że jest to wersja jedynie do celów demonstracyjnych (czytaj: kiedyś będzie to działać lepiej), ale i tak jest to całkiem imponujące widowisko. Szczególnie, że mowa o ponad dwuletnim już sprzęcie!
Rzecz jasna najnowsza odsłona gogli do wirtualnej rzeczywistości, jaką jest Quest Pro, również wspiera tę technologię.
Ale ja nie chcę w tym uczestniczyć!
Co w przypadku, gdybym nie miał ochoty na uczestnictwo w wirtualnej „współzabawie”, a mieszkałbym z kimś, kto również posiada tego typu sprzęt? Albo z kilkoma „ktosiami”, chętnymi na lokalną partyjkę w VR? Spokojnie, Zuckerberg odpowiedział nawet na ten (patrząc po statystykach, raczej wciąż nieistniejący) problem! Użytkownicy mogą bowiem wyłączyć funkcję współdzielonej rzeczywistości, co czynić ich będzie niedostępnymi dla reszty bawiących się w wirtualu osób.
Działania mające na celu zachęcić do zakupu gogli VR?
Meta ostatnio zdaje się podejmować wiele aktywności, które zachęcić mają potencjalnych klientów do nabycia jednego ze swoich zestawów do wirtualnej rzeczywistości. Poza opisaną powyżej nową funkcją gogli firma chce również naprawić społecznościową platformę Horizon Worlds. Jej historia jest o tyle ciekawa, że na start biła rekordy popularności, tylko po to, aby skończyć jako gwóźdź do trumny dla akcji firmy. Zuckerberg nie zamierza jednak się poddać.
Poza testowaniem prywatnych światów w ramach Horizon Worlds, firma zamierza również przerobić samą platformę. Nowym adresatem mają być nastolatkowie, w wieku od 13 do 17 lat. Przypomnijmy, że dotychczas Horizon Worlds było dostępne dla użytkowników powyżej 18 roku życia. Meta prawdopodobnie ma nadzieję, że w ten sposób przyciągnie do świata VR większą ilość nastolatków i tym samym zwiększy swoje zyski (albo raczej zredukuje dotychczasowe straty).