Startup lotniczy odbył udany lot swoim największym jak dotąd statkiem zasilanym wodorem. Samolot pomieści 19 osób i jest kolejnym kamieniem milowym na drodze do ekologicznego lotnictwa.
Wodór – paliwo przyszłości
Wodór to jedno z wielu rozwiązań na ekologiczną, niskoemisyjną przyszłość. Przy opracowywaniu skuteczniejszych metod jego wytwarzania i składowania, coraz więcej pojazdów wykorzystuje tego rodzaju zasilanie. Autobusy, lokomotywy, samochody… nawet lotnictwo stawia coraz śmielsze kroki na drodze do lotnictwa wodorowego. Firma ZeroAvia niedawno postawiła znaczący krok w tej podróży.
ZeroAvia to brytyjsko-amerykański producent samolotów napędzanych wodorem, założony w 2017 roku. Firma od lat pracuje nad coraz śmielszymi projektami i niedawno wykonała udany lot testowy swoim największym dotychczas samolotem wodorowym Dornier 228. Transportowiec mogący pomieścić 19 pasażerów wzniósł się na 10 minut w przestworza nad lotniskiem w Gloucestershire w Anglii.
To ważny moment, nie tylko dla ZeroAvia, ale dla całej branży lotniczej, ponieważ pokazuje, że prawdziwy, zeroemisyjny komercyjny lot jest możliwy już za kilka lat.
Val Miftakhov, dyrektor generalny ZeroAvia
Samolot wodorowy to nie science fiction, lecz przyszłość
Choć firma wykonała dopiero lot testowy samolotu, linie lotnicze American i United już złożyły 1500 zamówień na wodorowe układy napędowe ZeroAvia. Prototypowe napędy uzyskały też aprobatę brytyjskich i amerykańskich władz lotnictwa cywilnego. Decyzja nie dziwi, zważywszy, że wodór jako paliwo jest obecnie jednym z najbardziej zrównoważonych alternatyw dla lotnictwa.
Budowany model ZeroAvia ZA2000-RJ będzie miał zasięg 800 kilometrów i dzięki niskim kosztom pomoże połączyć małe miasta, których nie stać na pełnowymiarowe połączenia lotnicze.
Wiele małych miast straciło usługi z powodu kosztów i uważamy, że technologie ZeroAvia pozwolą United przywrócić częstsze usługi na lotniskach, które obecnie nie mają dostępu do żadnych lotów.
Michael Leskinen, prezes United Airlines Ventures
Firma do 2035 roku chce wprowadzić swoje technologie wodorowe do dużych samolotów pasażerskich.