NASA Lockeed Martin X-59
źródło: NASA

NASA chce przebić barierę dźwięku w nowy sposób. I to „po cichu”

Pociski hipersoniczne są już w dzisiejszych czasach zupełną normą, podobnie jak samoloty przekraczające barierę prędkości dźwięku. W przypadku samolotów są to oczywiście teoretyczne wartości, niekoniecznie osiągane podczas „zwykłych” lotów. NASA QueSST X-59 zostanie ponownie przetestowany w całkowicie inny sposób, co prawdopodobnie umożliwi „ciche” latanie z prędkością wyższą niż prędkość dźwięku, nawet nad lądem.

NASA po cichu przekroczy barierę dźwięku przy pomocy X-59 QueSST

Lockheed Martin X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology) to projekt samolotu naddźwiękowego, który został przetestowany przez NASA już początkiem ubiegłego roku. Próba okazała się niezwykle ważna – dała „przedsmak” możliwości maszyny.

Jak się okazuje, agencja zamierza powtórzyć test, aby pokazać, iż samolot może przekroczyć barierę dźwięku, a przy tym nie wytwarzając głośnych dźwięków, które były powodem wprowadzenie zakazu naddźwiękowych lotów nad powierzchnią ziemi (nad wodami już to nie obowiązuje), co ustalono w 1973 roku.

NASA wyśle Lockheed Martin X-59, aby przeleciał tuż nad lądem – plan ma na celu sprawdzenie, w jaki sposób mieszkańcy testowanych terenów zareagują na „uderzenie”, które generuje maszyna, oczywiście o ile będą w stanie to zauważyć (usłyszeć!). Odpowiednie władze zbadają temat i, jeśli wpływ będzie nikły, na podstawie uwag ekspertów mogą zostać ustanowione całkowicie nowe przepisy, które całościowo, albo chociaż w szczególnych przypadkach, zniosą ograniczenie nałożone niemal 50 lat temu.

Decyzja tego typu okazuje się naprawdę ważna – mowa bowiem o przekroczeniu pewnego kamienia milowego w lotnictwie. Umożliwiłoby to nam, zwykłym ludziom, znacznie szybsze podróże samolotami, pokonując większe odległości w krótszym czasie.

USAF Bell X-1 NASA
Bell X-1 (źródło: NASA)

Naddźwiękowe samoloty nie są niczym nowym

Technologia samolotów naddźwiękowych nie jest wcale nowa. Bazując na doniesieniach NASA, samolot naddźwiękowy (wykorzystujący napęd rakietowy) Bell X-1 przekroczył barierę dźwięku 14 października 1947, czyli ponad 75 lat temu, czyli niemal wiek temu, tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej.

Dla przypomnienia, kilka lat wcześniej – w 1942 roku – miał miejsce przelot pierwszego wojskowego samolotu odrzutowego Messerschmitt Me-262, natomiast w 1944 roku przetestowano go w boju, gdzie uzyskał szczytową prędkość 872 km/h, czyli znacznie mniej niż szybkość dźwięku, czyli 1224 km/h. Wystarczyło kilka lat rozwoju, aby przebić tę barierę, jednak mimo tego ponad lądem nie przekracza się tej wartości.

W niedalekiej przyszłości zobaczymy, jakie będą tego konsekwencje.