Firma PESA zaprezentowała pierwszą polską lokomotywę na targach TRAKO 2021, która zasilana będzie wodorem, a w zeszłym tygodniu pozytywnie przeszła testy. Podczas testów w Żmigrodzie pokazano proces tankowania i jazdę testową.
Polska lokomotywa wodorowa autorstwa PESA
O pierwszej polskiej lokomotywie na wodór było głośno już w 2019 roku, kiedy to zaprezentowano jej prototyp. Teraz maszyna przeszła zestaw testów i badań homologacyjnych, które zrealizowane zostały na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Pozytywne przejście testów lokomotywy SM42-6Dn pozwala na kolejne kroki, co ma w przyszłości pozwolić na użytkowanie nowego środka komunikacyjnego w transporcie kolejowym. Żmigrodzki tor został doposażony w stanowisko, pozwalające na tankowanie wodoru w stacji mobilnej.
Kolejnymi działaniami ma być przygotowanie zestawu dokumentów, które pozwolą na certyfikację i otrzymanie homologacji. Jak twierdzi kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz – dr Lech Lipiński, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w kwietniu nowa lokomotywa może rozpocząć pracę na terenie Petrochemii w Płocku.
Lokomotywa SM42-6Dn jest czteroosiową lokomotywą manewrową, która wyposażona została w silniki trakcyjne o mocy 4x 180 kW. Źródłem wytwarzania energii są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW, stworzone przez Ballard. Maszyna została wyposażona w zbiorniki, które są w stanie pomieścić łącznie 175 kilogramów wodoru, a jedno tankowanie umożliwia ciągłą pracę lokomotywy przez dobę.
PESA i rozwój kolejnictwa w Polsce
Firma PESA od lat prowadzi działania w obrębie polskiego rozwoju technologii i transportu, co udowadniają liczne nowości, zarówno obrębie tramwajów, jak i pociągów oraz lokomotyw. Przedsiębiorstwo jest autorem m. in. Krakowiaków, czyli nowoczesnych krakowskich wagonów tramwajowych.
PKP Intercity kupiło również od firmy PESA 16 lokomotyw hybrydowych (z silnikami elektryczno-spalinowymi), które mogą rozwijać prędkość do 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Firma zajęła się także produkcją lokomotyw elektrycznych z modułem dojazdowym, które dzięki wyposażeniu w agregat prądotwórczy, mogą poruszać się w miejscach, gdzie nie ma trakcji.