Reflektory Porsche (Źródło: Porsche)
Reflektory Porsche (Źródło: Porsche)

Nowe reflektory Porsche zmienią noc w dzień na odcinku 600 metrów

Porsche opracowało nową generację reflektorów samochodowych, wykorzystujących 16000 LED-ów w jednym module. Inteligentne światła są energooszczędne i dostosowują swoje położenie do warunków panujących na drodze.

Porsche zaskakuje na wielu frontach

Niemieckie przedsiębiorstwo, należące do koncernu Volkswagena, zaskakuje innowacyjnymi projektami z branży automotive, łączącymi motoryzację ze światem VR, a nawet takimi, które są jedynie inspirowane klasycznymi modelami tej marki. Najnowszy projekt firmy to rozwiązanie oferujące nową jakość w dziedzinie bezpieczeństwa na drodze.

Nowy, potężny reflektor, opiera się o mikroczip sterujący z osobna 16000 diod LED, rozmieszczonymi na powierzchni rozmiaru paznokcia. Tego typu rozwiązanie generuje wiązkę światła dwukrotnie jaśniejszą i pokrywającą czterokrotnie większą powierzchnię od tego, co mają do zaoferowania dzisiejsze reflektory. Przy zasięgu 600 metrów technologia ta jest jednocześnie energooszczędna, dzięki aktywowaniu tylko tych diod które są potrzebne w danym momencie.

Diody nowych reflektorów Porsche (Źródło: Porsche)
Diody nowych reflektorów Porsche (Źródło: Porsche)

Ponad 25 patentów wokół powierzchni paznokcia

To nie koniec zaawansowanych technologii, zawartych w pojedynczym reflektorze. Dodatkowe funkcje urządzenia to kierunkowe oświetlenie drogi, podświetlenie oznaczeń drogowych oraz autostradowe światła adaptacyjne. Funkcję nieoślepiających świateł drogowych, doświetlających obszary po bokach nadjeżdżającego pojazdu, docenią zaś współuczestnicy ruchu drogowego.

Oprócz klasycznych czteropunktowych świateł do jazdy dziennej i statycznych świateł zakrętowych, nowe reflektory zawierają łącznie cztery nowe moduły:

  • dwa nowe moduły matrycowe HD,
  • dwa moduły dwufunkcyjne do oświetlenia dodatkowego.
Zasięg reflektorów Porsche (Źródło: Porsche)
Zasięg reflektorów Porsche (Źródło: Porsche)

Nowe reflektory matrycowe będą sukcesywnie wprowadzane w różnych modelach marki przy wykorzystaniu identycznej technologii modułowej, dostosowanych designem do pojazdu:

Nowa technologia musi łączyć w jednym systemie różne, czasem sprzeczne wymagania.

Hermann-Josef Stappen, rzecznik ds. badań i rozwoju oraz komunikacji technologicznej

W związku z tym Porsche wykorzystało symulacje przedprojektowe, aby przeanalizować, który ogólny projekt systemu najlepiej spełniałby wszystkie wymagania, w tym wymagania klientów. To skłoniło firmę do wybrania nowej i wydajnej technologii LED z matrycą HD z 16384 pikselami na moduł, co daje łącznie 32768 sterowanych pikseli na jeden reflektor.

Szczegółową listę funkcji i zastosowanych technologii można znaleźć w oficjalnym oświadczeniu prasowym.